Trainingen bij deze Handreiking
Het LEJK zorgt voor een goed startpunt van alle trainers. Dat doen wij d.m.v. ‘train-de-trainer sessies’.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK), heeft op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een handreiking gemaakt voor een ‘Gezamenlijke training en coaching voor pedagogische medewerkers en leerkrachten groep 1, 2 en 3 van de basisschool’.
Bijeenkomst 1: thema’s Relatie op individueel niveau (emotionele proceskwaliteit) en Teamwerk
20 november 2025
Relatie op individueel niveau (emotionele proceskwaliteit)
De jongekindprofessional investeert in de relatie professional-kind waarbij de begeleiding gericht is op de brede ontwikkeling, waaronder groei van zelfbesef en zelfbeeld.
Teamwerk
De jongekindprofessional maakt deel uit van een team en ziet de noodzaak van intercollegiale samenwerking. De jongekindprofessional brengt deskundigheid over het jonge kind en de wijze waarop onderwijs en educatie geboden wordt in binnen het team. Ook zorgt de jongekindprofessional voor een goede aansluiting van de voorschoolse fase tot en met groep 3. Het is belangrijk dat de jongekindprofessionals hun stem laten horen.
Bijeenkomst 2: thema’s Interactie (voorlezen) en Ontwikkeling van het jonge kind: kennen, volgen en afstemmen
22 januari 2026
Interactie (educatieve proceskwaliteit)
De kwaliteit van de interactie van de jongekindprofessional met de kinderen moet goed en krachtig zijn. Zowel in pedagogische zin (sensitiviteit, gericht op positief klimaat) als ‘educatief’ (de taal- denkontwikkeling bevorderend onder andere via taalaanbod, inhoudelijke feedback en aanzetten tot redenaties). Deze middag staat in het teken van voorlezen.
Ontwikkeling van het jonge kind; kennen, volgen en afstemmen
De jongekindprofessional kent de ontwikkelingslijnen van het jonge kind, volgt de ontwikkeling van het jonge kind en stemt het handelen af op deze ontwikkeling. De professional weet wat leeftijdsadequaat is en kent de bandbreedte. Hij begrijpt wat hij ziet en reageert afgestemd. De professional handelt daarbij in de zone van actuele en naaste ontwikkeling. De jongekindprofessional zorgt voor planmatig (op langere termijn), beredeneerd en doelgericht aanbod van activiteiten die betekenisvol zijn voor jonge kinderen.
Bijeenkomst 3: thema’s Interactie (spel) en Opvoeden en onderwijzen doe je samen
2 april 2026
Interactie (educatieve proceskwaliteit)
De kwaliteit van de interactie van de jongekindprofessional met de kinderen moet goed en krachtig zijn. Zowel in pedagogische zin (sensitiviteit, gericht op positief klimaat) als ‘educatief’ (de taal- denkontwikkeling bevorderend onder andere via taalaanbod, inhoudelijke feedback en aanzetten tot redenaties). Dit thema valt uiteen in twee subthema’s: voorlezen en spel. Deze middag staat in het teken van spel.
Opvoeden en onderwijzen doe je samen
De jongekindprofessional realiseert zich dat een goede relatie met ouders/verzorgers van groot belang is. De professional investeert in deze relatie en daarmee in educatief partnerschap. Dit kenmerkt zich door respect voor elkaars perspectief en waardering van ieders inbreng. Daarbij houdt de professional rekening met de mentale beschikbaarheid van ouders. De samenwerking ten gunste van de ontwikkeling van het kind met ouders en andere professionals is voor de jongekindprofessional vanzelfsprekend.
Bijeenkomst 4: thema Het jonge kind als deel van de groep (emotionele proceskwaliteit)
21 mei 2026
De jongekindprofessional richt zich op de begeleiding van samen werken en leven met anderen. Belonging, het gevoel van erbij horen, veiligheid, acceptatie, inclusie, eigen identiteit en (h)erkenning, zijn begrippen die de professional belangrijk vindt voor alle kinderen en als uitgangspunt voor het handelen hanteert.
De drie subthema’s groepsmanagement & gedragsondersteuning / diverse groep en samenleving / relaties tussen kinderen, komen alle aan bod deze middag.