Nieuwsberichten
Associate lector Frans Hiddink is betrokken bij het LEJK vanuit Hogeschool NHL Stenden. Hij is opgeleid als orthopedagoog en ontwikkelingspsycholoog en promoveerde in 2019 op een praktijkgerichte studie over de manieren waarop kleuters problemen oplossen met elkaar en met de begeleidende leerkracht.
Dit schooljaar is bij het ROC van Amsterdam de BOL-opleiding Kindprofessional mbo gestart. Dit excellentietraject (niveau 4) is bedoeld voor studenten die graag willen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar binnen de context van het integrale kindcentrum (IKC). De opleiding is gericht op het behalen van zowel het diploma Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker als Onderwijsassistent. Het is mogelijk om binnen drie jaar de beide diploma's te behalen.
Welkom bij het gezamenlijk symposium van LEJK en LEPOVO op woensdag 4 februari 2026 ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’.
Collega’s vanuit het werkveld die zich willen aansluiten bij het Kennisnetwerk Jonge Kind kunnen zich aanmelden. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen zullen we het kennisnetwerk voor jongekind-professionals gaan organiseren.
Zes specifieke thema’s zijn belangrijk in het werk van de pedagogisch medewerker en de leerkracht van de onderbouw van de basisschool. Voor trainers/nascholers in de kinderopvang en basisschool heeft het LEJK een handreiking ontwikkeld over deze thema's. We delen deze kennis graag zodat elke trainer met evidence informed materiaal kan werken. Vier bijeenkomsten in 2026.
In juni 2025 zat de bestuurstermijn van Anja Tertoolen erop bij LEJK/LEPOVO. Anja bracht niet alleen veel inhoudelijke kennis mee, maar ook haar werkervaring in het onderwijs en bij een Centre of Expertise. Anja is gepromoveerd op onderzoek naar de stem van het jonge kind met betrekking tot de betekenis die (oudste) kleuters verlenen aan het onderwijs waar zij dagelijks in betrokken zijn.
Op 17 juni 2025 verscheen ‘Richtlijnen gezond en verantwoord scherm- en sociale mediagebruik’ van de Rijksoverheid.
Begin juni hebben 24 trainers/ nascholers/ opleiders van po-koepels, po-scholen, kinderdagverblijven en lerarenopleiders de training afgerond om te werken met de actuele wetenschappelijke kennis uit de Handreiking Gezamenlijke training en coaching voor pedagogisch medewerkers ve en leerkrachten groep 1, 2 en 3 po.
Met het oog op de dit voorjaar aangenomen motie aangaande differentiatie binnen de pabo, heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) en het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) verzocht te komen met een onderbouwd antwoord op de vragen die hieromtrent spelen.
Het LEJK start op 16 april 2026 met een Kennisnetwerk Jonge Kind voor het werkveld. Wij peilden de interesse en vroegen daarbij: naar welke kennis/informatie ben je op zoek rond het jonge kind? We kregen hier erg leuke en gevarieerde reacties op, waaruit blijkt dat jonge kind-professionals hun eigen kennis willen verrijken door actuele ontwikkelingen te volgen, de eigen kennis te vergroten, kennis te nemen van onderzoeksresultaten.
Het Kennisnetwerk Jonge Kind bestaat uit de opleidingen aan pabo’s en roc’s, gericht op de opleiders en specialisten Jonge Kind. Bijeenkomsten op uitnodiging.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) heeft de krachten gebundeld met een netwerk van Nederlandse lectoren. Dit initiatief heeft als doel om de pedagogische praktijk en het onderwijs van kinderen tussen 0 en 8 jaar verder te ondersteunen door middel van samenwerking.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het LEJK nodigt je uit, mee te werken aan de ontwikkeling van de Kennisagenda van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) door een korte vragenlijst in te vullen. Wij leggen de nadruk op het jonge kind.
Het LEJK biedt deze brochure over de ontwikkeling van rollenspel (doen-alsofspel) en de begeleiding daarvan. Geconcentreerd op spelbegeleiding volgens de drie V’s, verkennen, verbinden en verrijken, met concrete voorbeelden.
Bekijk/beluister het webinar over de doorgaande lijn terug, gehouden door het GOAB ism. lector Cathy van Tuijl.
Op 14 november gingen collega's uit zowel de voor- en vroegschoolse educatie, het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en lerarenopleidingen in gesprek rondom de vraag 'hoe optimaliseren we de overgang van kinderopvang-onderbouw basisschool en basisschool-voortgezet onderwijs?'.
Op 14 november 2024 voerden LEJK, LEPOVO en NRO samen een gesprek over de vraag, hoe wetenschappelijke kennis eenvoudig in het werkveld in te brengen is.
14 november 2024: symposium over Overgangen, kwetsbaar of kansrijk?, georganiseerd door LEJK en LEPOVO. Zien wij jou?
Lees de conclusies en het hele rapport over vroegschoolse educatie (2024) en het factsheet over voorschoolse educatie (2023) van de Inspectie van het Onderwijs.
Op 8 september is het Wereld Alfabetiseringsdag. Het begint met taal, voor alle kinderen. Lees meer bij het LEJK!
Maak kennis met de mensen van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind: Annerieke Boland is een van onze lectoren.
LEJK-lector Annerieke Boland werkte mee aan een artikel in Vakblad Vroeg, in maart 2024. Lees het hier!
Korte terugblik op de bijeenkomst van Lerend Onderwijs voor een Lerend Nederland, 5 juni 2024 in Amerfoort. Geschreven door de PO-Raad
Lees hier het artikel ‘Professionele leergemeenschappen: Jongekindprofessionals samen opleiden en professionaliseren’ in de BBMP. Geschreven door lector Ineke Oenema-Mostert.