4 februari 2026 symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’
Op woensdag 4 februari 2026 organiseren wij, LEJK en LEPOVO, ons gezamenlijke symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’. Als Expertisecentra voor het Jonge Kind en po-vo richten wij ons op kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling van kinderen en het bevorderen van gelijke kansen. Dit doen wij door het toegankelijk maken en ontwikkelen van kennis, waarmee studenten, onderwijsprofessionals uit werkveld en opleidingen zich kunnen blijven ontwikkelen. Hieronder rekenen wij ook studenten pedagogisch medewerker, aan de pabo en aan de tweedegraads lerarenopleidingen. De Expertisecentra zijn gericht op het stimuleren van samenwerking tussen wetenschap, opleidingen en praktijk.
Ons symposium vindt plaats op woensdag 4 februari 2026, van 13.30-17.30 uur in Utrecht. Wij organiseren onze symposia als plekken om kennis te delen, niet alleen om te brengen of halen. Ook promovendi en studenten van MBO, HBO en universiteit zijn hartelijk welkom. Zien wij jou?
Toegang voor professionals €100
Toegang voor promovendi en studenten €15
Kaartenverkoop via Ticketkantoor.
Scan de QR-code voor tickets
Key note door prof. dr. Frank Cornelissen: 'Zonder opstand geen doorbraak: waarom schoolteams weer de regie moeten nemen'
In deze keynote laat Frank Cornelissen zien hoe we ons oude onderwijssysteem af moeten breken en bouwen aan een nieuwe. Hoe komt dit onderwijs eruit te zien? Welke veranderaanpak is nodig? Om door het bestaande systeem heen te breken, is een ‘opstand’ van de schoolteams nodig. Met voorbeelden uit onderzoek en praktijk laat Frank zien hoe schoolteams (weer) hun eigen onderwijs maken en hoe ze hier slimme samenwerking voor aangaan.
Programma (toelichting vind je hieronder)
Print de verkorte programmaflyer
13.15-13.30 uur: inloop
13.30-14.30 Opening. Daarna key note door prof. dr. Frank Cornelissen 'Zonder opstand geen doorbraak: waarom schoolteams weer de regie moeten nemen'
Frank sprak zijn oratie uit op 14 februari 2025. Deze is hier terug te vinden.
14.30-15.30 kennisdeelsessies ronde 1. Je kiest een van deze drie:
LEJK 1 - Doorgaande lijn van peuter naar kleuter en van kleuter naar groep 3. Cathy van Tuijl.
Bedoeld voor pedagogisch professionals, leerkrachten onderbouw, intern begeleiders en directeuren
LEJK 2 - Buitenspelen als ontwikkelmoment voor kinderen – hoe krijg je je medewerkers in beweging. Carolien Libert, Mirka Janssen.
Bedoeld voor pedagogisch coaches, leidinggevenden in de kinderopvang, opleiders
LEJK 3 - Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen. Martine van der Pluijm.
Bedoeld voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten van jonge kinderen, coaches, ib’ers, leidinggevenden, studenten
LEPOVO 1 - Opleiden over grenzen van po en vo heen; onderzoeksresultaten en een praktijkvoorbeeld. Jantien Gerdes, Patrick van Schaik
Bedoeld voor lerarenopleiders, studenten
LEPOVO 2 - Van Breder naar beter: De effecten van verschillende inrichtingsvarianten van heterogene brugklassen. Linda van den Bergh, Sharon Vlot
Bedoeld voor onderwijsprofessionals, leidinggevenden en onderzoekers die werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar, of die zich bezighouden met brede brugklassen
LEPOVO 3 - Bijdragen aan kansrijk onderwijs in de overgang po-vo: in gesprek met LEPOVO. Elvira Folmer, Henderien Steenbeek
Bedoeld voor leraren po en vo, lerarenopleiders, schoolleiders, studenten lerarenopleidingen po en vo
15.30-16.00 uur PAUZE
16.00-17.00 uur kennisdeelsessies ronde 2. Je kiest een van deze drie:
LEJK 4 - Onderwijs binnen en buiten: hoe betrekken we de natuur bij de pedagogische ruimte? Lectoraat Natuur en het Kind, Hogeschool Leiden.
Bedoeld voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten van jonge kinderen, coaches, ib’ers, leidinggevenden, studenten
LEJK 5 - Het faciliteren en begeleiden van het muzikale spel van kleuters. Christiane Nieuwmeijer.
Bedoeld voor Bedoeld voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten van jonge kinderen, coaches, ib’ers, leidinggevenden, studenten
LEJK 6 - Opgroeien en ontwikkelen: hoe voer je een goed gesprek met het Jonge Kind? Chiel van der Veen
Bedoeld voor beleidsmakers, pedagogisch medewerkers en leerkrachten van jonge kinderen, lerarenopleiders, ib’ers, leidinggevenden, studenten
LEPOVO 4 - Een soepele overgang po-vo: Inspirerende praktijken in beeld. Henderien Steenbeek, Linda van den Bergh, Nathalie Derix
Bedoeld voor onderwijsprofessionals, leidinggevenden en onderzoekers die werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar, of die zich bezighouden met de overgang po-vo
LEPOVO 5 - Een soepele start in het vo met welbevinden als uitgangspunt. Margot Bochane
Bedoeld voor VO-docenten
LEPOVO 6 - De leraar als ontwerper: stil staan bij bewuste curriculumkeuzes in de overgang po-vo. Elvira Folmer, Roel Grol
Bedoeld voor leraren po en vo, lerarenopleiders, schoolleiders, studenten lerarenopleidingen po en vo
Kennisdeelsessies vanuit het LEJK
LEJK 1: Doorgaande lijn van peuter naar kleuter en van kleuter naar groep 3
Cathy van Tuijl, lector Jonge Kind Saxion Hogeschool en LEJK
Doelgroep(en): pedagogisch professionals, leerkrachten onderbouw, intern begeleiders en directeuren
Kinderen zijn gebaat bij continuïteit in ontwikkelingsstimulering. Aangezien kinderopvang en basisschool in Nederland gescheiden werelden zijn, met andere financiering, kwalificatie-eisen voor professionals en regel- en wetgeving, is de toename van integrale kindcentra een stap in de goede richting. Het is dan wel belangrijk voor kinderen dat ook een volgende stap wordt gezet, naar meer samenwerking en afstemming van het aanbod en de werkwijze.
Zowel tussen kinderopvang en basisschool als binnen de basisschool bij de overgang van groep 2 naar groep 3 is de formele overdracht van gegevens een eerste stap. Maar een doorgaande lijn vergt meer dan alleen een overdracht: het vraagt ook om contacten, elkaar ontmoeten en kennen tussen professionals, eenzelfde taal en een gemeenschappelijk doel. Dat helpt om het gesprek aan te gaan over de aanpak. Een aanpak die als kinderen ouder worden meegroeit. Bij de pedagogische aanpak, zoals type regels op de groep, meer beroep op zelfsturing, maar ook de didactische aanpak, bijvoorbeeld van kindinitiatief naar een balans tussen kindinitiatief en sturing door de professional. Als we kinderen daadwerkelijk in hun ontwikkeling willen stimuleren dan hoort daar ook toenemende complexiteit in aanbod bij. Dat laatste lijkt van zelfsprekend maar dat lijkt in veel gevallen nog best lastig.
LEJK 2: Buitenspelen als ontwikkelmoment voor kinderen – hoe krijg je je medewerkers in beweging
Carolien Libert, stafmedewerker pedagogiek bij Kinderopvang Les Petits en dr. Mirka Janssen, lector Bewegen in en om school aan de Hogeschool van Amsterdam
Doelgroepen: pedagogisch coaches, leidinggevenden in de kinderopvang, opleiders
Carolien en Mirka werken sinds 2016 samen aan de kwaliteit van het buitenspelen binnen Kinderopvang Les Petits. Vanuit deze samenwerking inspireren zij andere kinderopvangorganisaties en opleiders om het buitenspelen als ontwikkelmoment in te zetten. Zo is bijvoorbeeld een goede mix nodig tussen een goed ingerichte buitenruimte, activiteiten en structurele professionalisering van de pedagogisch professional. Bovendien laat de buitenruimte van de locatie de (pedagogische) visie zien. In de sessie lichten Carolien en Mirka toe hoe je dit aanpakt: van visie tot duurzame borging. Zij combineren in deze sessie wetenschappelijke onderbouwing met praktische handvatten en inspirerende voorbeelden.
LEJK 3: Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen.
Dr. Martine van der Pluijm, Lector bij Kenniscentrum Talentontwikkeling bij Hogeschool Rotterdam en Louise Chabert, onderbouw leerkracht bij Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam en net afgestudeerd bij de Master Jonge Kind opleiding van Hogeschool Rotterdam.
Doelgroep(en): pedagogisch medewerkers en leerkrachten van jonge kinderen, coaches, ib’ers, leidinggevenden, studenten.
Martine is lector bij Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. Zij ontwikkelde in co-creatie een werkwijze voor pedagogisch professionals om samenwerkingsrelaties op te bouwen met ouders, ter ondersteuning van de taalontwikkeling bij jonge kinderen (de aanpak Thuis in Taal). Louise is recent afgestudeerd aan de Master Jonge Kind opleiding van Hogeschool Rotterdam, Zij onderzocht in haar praktijk hoe onderbouwleerkrachten de verbale interactie kunnen versterken met de kinderen en hoe ook de ouder-kind interactie gestimuleerd kan worden. Voor dit laatste zette zij de aanpak Thuis in Taal in.
Zoek jij naar nieuwe manieren om de taalontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren en te werken aan meer kansengelijkheid? Dan is deze sessie iets voor jou. We kijken vanuit een contextuele bril naar de taalontwikkeling van kinderen en bespreken waarom ouders onmisbare partners zijn voor jou als leraar of pedagogisch professional. We laten je kennismaken met de werkwijze van de aanpak Thuis in Taal en de praktijk van Louise. We gaan in gesprek over hoe jij te werk kunt gaan om samenwerkingsrelaties met ouders aan te gaan, juist bij de kinderen die deze steun goed kunnen gebruiken. Laat je inspireren om samen te werken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen.
***PAUZE***
LEJK 4: Buitenbaby’s – de waarde van natuurervaringen voor de allerkleinsten
Janneke Hagenaar, lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind, Hogeschool Leiden
Pedagogisch professionals, leidinggevenden kinderopvang, opleiders, beleidsmakers, onderzoekers, leerkrachten jonge kind, studenten
In Nederland is het niet vanzelfsprekend dat baby’s dagelijks buiten zijn, terwijl natuurervaringen juist van grote betekenis zijn voor hun lichamelijke, sociale en zintuiglijke ontwikkeling. In deze deelsessie vertelt Janneke Hagenaar over de onderzoeksresultaten die laten zien dat kinderen op kinderdagverblijven met groene buitenruimtes meer bewegen, meer plezier en welbevinden ervaren. De mini-documentaire Buitenbaby’s is ontstaan vanuit het onderzoek van het lectoraat. Janneke deelt de inzichten uit een professionaliserings-traject waarin pedagogisch professionals leerden de natuur bewust in te zetten om het welzijn en de persoonlijke competenties van jonge kinderen te bevorderen. Aan de hand van fragmenten uit de documentaire en voorbeelden uit de praktijk bespreken we hoe een buitenbaby-cultuur kan ontstaan: een pedagogische visie waarin natuur niet alleen decor is, maar een wezenlijk onderdeel van de dagelijkse zorg en opvoeding. De sessie biedt inspiratie en concrete handvatten om binnen de kinderopvang – en daarbuiten – meer ruimte te maken voor natuurverbinding voor het jonge kind.
LEJK 5: Het faciliteren en begeleiden van het muzikale spel van kleuters
Christiane Nieuwmeijer, lector Muziek in Onderwijs Hogeschool Leiden
Bedoeld voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten van jonge kinderen, coaches, ib’ers, leidinggevenden, studenten
Het lectoraat heeft als doel kennis en inzicht te ontwikkelen en de professionaliteit van (aankomende) leraren en lerarenteams in het muziekonderwijs te bevorderen.
Christiane heeft zelf een onderwijs- en muzikale achtergrond. Haar promotieonderzoek richtte zich op het muzikale spel van kleuters, en dan met name op hoe leerkrachten van groep 1/2 van de basisschool dit spel kunnen faciliteren en begeleiden, en wat het effect daarvan is op hun mate van zelfvertrouwen voor het geven van muziekonderwijs.
LEJK 6: Goede gesprekken met het jonge kind: hoe doe je dat?
Dr. Chiel van der Veen, lector Urban Care & Education, Hogeschool Windesheim Almere & als onderzoeker verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam
Bedoeld voor Pedagogisch professionals, leerkrachten onderbouw, lerarenopleiders, studenten Pabo, onderzoekers
In goed onderwijs voor het jonge kind spelen gesprekken een centrale rol. Gesprekken waarin kinderen niet alleen antwoorden geven, maar ook samen met de leerkracht en met elkaar redeneren, nadenken, op elkaar voortbouwen en hun gedachten onder woorden brengen. Dit soort dialogische gesprekken zijn een krachtig middel om de taalontwikkeling te stimuleren, het leren en denken van kinderen te verdiepen en om bij te dragen aan het sociaal-pedagogische klimaat in de klas.
In deze workshop laat Chiel van der Veen zien wat dialogische gesprekken precies zijn en waarom ze zo belangrijk zijn in het onderwijs aan het jonge kind. Hij laat op basis van onderzoek zien wat dit type gesprekken oplevert voor het leren en de ontwikkeling van leerlingen.
Je leert in deze workshop hoe je gesprekstools in kunt zetten – zoals meer open vragen stellen, doorvragen, uitdagen tot redeneren, etc. – waarmee je het gesprek kunt verdiepen en de rol van kinderen in gesprekken kunt veranderen. Deze praktische handvatten helpen je om in je eigen praktijk met dialogische gesprekken aan de slag te gaan.