Jongekind-professionals doen er toe! Training voor trainers

Het handelen van de jongekindprofessional kan voor veel kinderen een belangrijk verschil maken. Daarom heeft het expertisecentrum een aantal uitgangspunten benoemd die dit handelen kenmerken. Voor trainers/nascholers voor professionals in de kinderopvang en basisschool heeft het LEJK een handreiking ontwikkeld, met per thema een wetenschappelijke onderbouwing. Daar zijn doelen en voorbeelden aan toegevoegd. We willen deze kennis graag delen zodat elke trainer met evidence informed materiaal kan werken. Lees hieronder meer over de training. Aanmelden kan onderaan.

De gekozen thema’s zijn belangrijk in het werk van de pedagogisch medewerker en de leerkracht van de onderbouw van de basisschool. Voor trainers/nascholers voor professionals in de kinderopvang en basisschool heeft het LEJK een handreiking ontwikkeld, met per thema een wetenschappelijke onderbouwing. Daar zijn doelen en voorbeelden aan toegevoegd. De thema’s staan hieronder vermeld.
We willen deze kennis graag delen zodat elke trainer met evidence informed materiaal kan werken. De thema’s worden nu aangeboden in een train-de-trainer serie, waarbij steeds twee thema’s aan bod komen. We kiezen ervoor, de thema’s achter elkaar te presenteren. Je kunt ervoor kiezen om beide thema’s of een van de thema’s per middag te volgen. Na afloop van de bijeenkomst komt het thema online beschikbaar als naslagwerk.

Aanbod training

Tijdens de training krijg je:

- Toegang tot wetenschappelijke onderzoeken en actuele inzichten;

- Concrete trainingsdoelen en praktijkvoorbeelden;

- Direct toepasbare kennis voor je eigen trainingen.

Lees hier de brochure over de training.

Investering

Per middag: €150. Doe je aan alle vier de middagen mee: €500.

Locatie

Vredenburg 19, Utrecht, vlakbij station Utrecht Centraal (met parkeergelegenheid).

Data en tijd

Steeds op donderdag:
22 januari 2026
5 maart 2026
2 april 2026
21 mei 2026

We organiseren deze bijeenkomsten van 13.30-16.45 uur.

Het eerste thema wordt behandeld van 13.30-15.00 uur, na de pauze volgt het tweede thema van 15.15-16.45 uur.

Ja ik meld me aan voor een of meer bijeenkomsten
 

Toelichting thema’s

Eerste bijeenkomst: 22 januari 2026

Relatie op individueel niveau (emotionele proceskwaliteit)
De jongekindprofessional investeert in de relatie professional-kind waarbij de begeleiding gericht is op de brede ontwikkeling, waaronder groei van zelfbesef en zelfbeeld.

Ontwikkeling van het jonge kind; kennen, volgen en afstemmen
De jongekindprofessional kent de ontwikkelingslijnen van het jonge kind, volgt de ontwikkeling van het jonge kind en stemt het handelen af op deze ontwikkeling. De professional weet wat leeftijdsadequaat is en kent de bandbreedte. Hij begrijpt wat hij ziet en reageert afgestemd. De professional handelt daarbij in de zone van actuele en naaste ontwikkeling. De jongekindprofessional zorgt voor planmatig (op langere termijn), beredeneerd en doelgericht aanbod van activiteiten die betekenisvol zijn voor jonge kinderen.

Tweede bijeenkomst 2: 5 maart 2026

Teamwerk
De jongekindprofessional maakt deel uit van een team en ziet de noodzaak van intercollegiale samenwerking. De jongekindprofessional brengt deskundigheid over het jonge kind en de wijze waarop onderwijs en educatie geboden wordt in binnen het team. Ook zorgt de jongekindprofessional voor een goede aansluiting van de voorschoolse fase tot en met groep 3. Het is belangrijk dat de jongekindprofessionals hun stem laten horen.

Opvoeden en onderwijzen doe je samen met ouders/verzorgers
De jongekindprofessional realiseert zich dat een goede relatie met ouders/verzorgers van groot belang is. De professional investeert in deze relatie en daarmee in educatief partnerschap. Dit kenmerkt zich door respect voor elkaars perspectief en waardering van ieders inbreng. Daarbij houdt de professional rekening met de mentale beschikbaarheid van ouders. De samenwerking ten gunste van de ontwikkeling van het kind met ouders en andere professionals is voor de jongekindprofessional vanzelfsprekend.

Derde bijeenkomst: 2 april 2026

Interactie: voorlezen en spel (educatieve proceskwaliteit)
De kwaliteit van de interactie van de jongekindprofessional met de kinderen moet goed en krachtig zijn. Zowel in pedagogische zin (sensitiviteit, gericht op positief klimaat) als ‘educatief’ (de taal- denkontwikkeling bevorderend onder andere via taalaanbod, inhoudelijke feedback en aanzetten tot redenaties). Deze middag biedt een sessie rond voorlezen en een sessie rond spel.

Vierde bijeenkomst: 21 mei 2026

Het jonge kind als deel van de groep (emotionele proceskwaliteit)
De jongekindprofessional richt zich op de begeleiding van samen werken en leven met anderen. Belonging, het gevoel van erbij horen, veiligheid, acceptatie, inclusie, eigen identiteit en (h)erkenning, zijn begrippen die de professional belangrijk vindt voor alle kinderen en als uitgangspunt voor het handelen hanteert.
De drie subthema’s groepsmanagement & gedragsondersteuning / diverse groep en samenleving / relaties tussen kinderen, komen alle aan bod deze middag (programma duurt van 13.30-16.45 uur, uiteraard met pauze).

Ja ik meld me aan voor een of meer bijeenkomsten
Previous
Previous

Interesse in Kennisnetwerk Jonge Kind vanuit het werkveld?

Next
Next

Anja Tertoolen zwaait af als bestuurslid LEJK/LEPOVO