Kennis uitbreiden in het werkveld jonge kind

Het LEJK start met een Kennisnetwerk Jonge Kind voor het werkveld. Wij peilden de interesse en vroegen daarbij: naar welke kennis/informatie ben je op zoek rond het jonge kind? We kregen hier erg leuke en gevarieerde reacties op, waaruit blijkt dat jonge kind-professionals hun eigen kennis willen verrijken door actuele ontwikkelingen te volgen, de eigen kennis te vergroten, kennis te nemen van onderzoeksresultaten.

Zo willen ze kennis delen met andere professionals en onderzoek en praktijk samenbrengen. Ophalen van kennis over o.a. spel, motorische ontwikkeling en de meest actuele kijk van de wetenschap op hoe het nu echt zit met de neurologische ontwikkeling. 

Feitelijke vragen gaan over hoe het onderwijs kan worden ingericht. Dit kan heel praktisch lijken maar gaat over de essentie van het leren door het jonge kind: van het opzetten van rijke hoeken tot het bouwen van een doorgaande lijn van peuter naar kleuter, van opvang naar onderwijs en vice versa. Over hoe om te gaan met het groepsproces, didactiek, de ontwikkeling van het sociaal-emotionele leven van een kind. En hoe de ontwikkeling van het kind te registreren.

Ook komen taal, rekenen, spel naar voren: hierover wil men bijleren.

"Het lijkt me zinvol om met andere professionals uit het werkveld kennis te delen en elkaar te inspireren. Vanuit mijn functie [...] zie ik de noodzaak voor meer kennis over spel als leidende activiteit om het jonge kind verder te laten komen in zijn/haar ontwikkeling en de rol van de leerkracht hierin."

Geïnteresseerden willen binnen hun eigen school/organisatie de collega's meenemen in de kennis over het jonge kind en hoe die in de schoolvisie tot uitdrukking te laten komen. En ze willen weten hoe de organisatie aangehaakt blijft bij de nieuwste ontwikkelingen en onderzoeksresultaten.

Vaak wordt genoemd: 'Hoe kan de school/het onderwijs inclusiever worden', 'inclusief' wordt op veel manieren geïnterpreteerd. Van het betrekken van ouders bij de school - ook anderstalige-, tot het begeleiden van collega's bij het werken in het jonge kindonderwijs. Denk ook aan coachings- en gesprekstechnieken voor kennisoverdracht tussen PP'ers en leerkrachten van de onderbouw.

Ook zijn er vragen over hoe kinderen van nu opgroeien, hoe de relatie met ouders kan worden onderhouden, hoe om te gaan met problematiek binnen een gezin (armoede, alcoholisme, intergenerationeel trauma, etc.). Hoe ga je om met een kind dat thuis geen Nederlands spreekt en hoe werk je met de thuistaal? En hoe zorg je voor een kansrijke overgang voor kinderen die naar school gaan, maar nooit een VVE of opvang hebben bezocht?  

Vanuit de kinderopvang zijn er o.a. vragen over zorgkinderen in een vve-groep, in de reguliere opvang en hoe er kan worden samengewerkt binnen vroeghulp en de begeleiding van het zeer jonge kind op wijkniveau.

Ook was er een specifieke vraag: hoe ga je om met een 5-jarig kind dat geen plek kan krijgen op school?

Online sessie op 16 april 2026

We hopen deze vragen te gaan bespreken en mogelijk ook beantwoorden bij de online sessies. De eerste bijeenkomst is op donderdag 16 april. Wil je deelnemen en had je je nog niet aangemeld bij het LEJK? Stuur dan een e-mail aan info@lejk.nl en vermeld erbij ‘Kennisnetwerk Werkveld’.

Previous
Previous

LEJK en LEPOVO: notitie over differentiatie van de pabo

Next
Next

Kennisnetwerk Jonge Kind-bijeenkomsten 2025-2026