Associate lector NHL Stenden aangesloten bij LEJK
Sinds november 2025 is ook dr. Frans Hiddink betrokken bij het LEJK. Frans werkt aan Hogeschool NHL Stenden. Hij is opgeleid als orthopedagoog en ontwikkelingspsycholoog en promoveerde in 2019 op een praktijkgerichte studie getiteld 'Early childhood problem-solving interaction. Young children’s discourse during small-group work in primary school.' Daarin beschreef hij de manieren waarop kleuters problemen oplossen met elkaar en met de begeleidende leerkracht.
We maakten direct kennis met Frans toen hij een presentatie gaf bij het Kennisnetwerk Jonge Kind op 27 november jl. Hij presenteerde zijn onderzoek en liet ons direct ervaren dat de manier waarop jonge kinderen met elkaar een probleem oplossen (zie sheet 4), niet veel verschilt van hoe professionals het doen. Zijn presentatie ‘Zicht op onderlinge interacties: theorie, praktijk en beleid’ vind je hier.
Frans Hiddink. Foto: NHL Stenden
Kleuterlab Pabo NHL Stenden
Frans is associate lector Dialogisch Leren bij het Lectoraat Meertaligheid & Geletterdheid en tevens senior-docent op de (academische) pabo van NHL Stenden, waar hij zich in het bijzonder richt op het bevorderen van leerzame gesprekken en op het leren in Spel en Onderzoekend Leren. Ook is hij verbonden aan diverse regionale en landelijke (kennis)netwerken, zoals bijvoorbeeld het Expertisecentrum Interactie in de Diverse Klas.
Op dit moment werkt Frans aan verschillende projecten waarin samenwerking ten behoeve van betekenisvol taalonderwijs en ontwikkelingskansen voor het jonge kind centraal staan. Zo richt hij zich met collega’s in het Kleuterlab op intensieve samenwerking op stagescholen, zodat leerkrachten, pabo-studenten en -docenten samen leren van spel- en spelbegeleiding. In een ander project wordt verkend hoe partners om het jonge kind heen optimaal kunnen samenwerken over de grenzen van de eigen systemen heen. Op dit terrein publiceert Frans zowel in wetenschappelijke tijdschriften als in het Tijdschrift Het Jonge Kind (HJK): 'Mijn onderzoek richt zich met name op het versterken van de omgang met talige diversiteit, het optimaliseren van interacties in de klas en het bevorderen van ontluikend schrijfgedrag in spel. Mijn specifieke expertise naast netwerkleren betreft functioneel taalonderwijs, dialogische interactie, peerinteractie en ontluikende geletterdheid, waarover ik ook mag lesgeven op de pabo.'