‘Een specialist jonge kind kan steeds meer vanuit een eigen visie aan het werk gaan’

In de maanden mei en juni zijn vaak de eindgesprekken van onze post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind. Je ziet op LinkedIn foto’s voorbij komen van gediplomeerden die terecht trots zijn op deze prestatie. Een jaar lang hebben zij hard gewerkt om dit diploma met deze titel te verkrijgen. Zij hebben - naast hun baan - zich nieuwe theorieën eigen gemaakt, kennis die er al zat opgefrist,  onderzoek gedaan, geëxperimenteerd en vooral veel praktijkopdrachten uitgevoerd. Maar, wat is nu die specialist jonge kind? En wat maakt dat je je na de opleiding anders voelt dan voor de opleiding?

Volgens Van Dale is een specialist een ‘expert’. Maar waarvan dan? Van jonge kinderen? Van het gedrag, van de ontwikkeling, van spel? Moet je als expert alles weten? Moet je veel boeken hebben gelezen? Moet je veel ervaring hebben? Een van onze specialisten jonge kind benoemt dit zo:

‘Ik heb het mezelf soms niet gemakkelijk gemaakt. Doordat nieuwe input me steeds nóg enthousiaster, nieuwsgieriger en leergieriger maakte, wilde ik steeds meer en steeds anders. Dit bij mezelf te ervaren, bevestigt wel dat ik de juiste keuze heb gemaakt door - begin vorig schooljaar - aan het avontuur van de post-hbo te beginnen! De term ‘specialist’ klinkt nog wat onwennig en als een eindstation. Maar mijn leerproces is natuurlijk nog volop gaande én dat zal ook zeker zo blijven! De mooiste titel die ik in de afgelopen tijd mocht ontvangen was dan ook die van ‘waardevolle collega’... Wauw!’

En daarmee is meteen helder waar het in de opleiding om gaat. Je voelt je steeds meer specialist, omdat je steeds meer vanuit je visie aan het werk gaat en kan gaan. Je kunt met meer overtuiging je eigen pad volgen en je collega’s daarin inspireren en meenemen. Meer en steeds meer… Ontwikkeling blijft natuurlijk nooit stilstaan, ook niet bij een specialist!

Op de meeste post-hbo’s in Nederland wordt de opleiding tot specialist jonge kind aangeboden. De opleiding is CIPION-gecertificeerd en je kunt de opleiding na de pabo volgen. De opleiding is namelijk een verdieping van het aanbod op de pabo, dus een pabo-diploma is een vereiste. De reden dat deze opleiding is ontstaan, is dat we merkten dat leerkrachten groep 1-2-3 behoefte hebben aan meer informatie op het moment dat ze starten met werken. Ze hebben in hun specialisatie op de pabo zeker passend aanbod gehad, maar vaak was dat passend bij de stagecontext van dat moment en niet altijd toepasbaar in hun huidige baan. Of leerkrachten merken dat ze na een aantal jaren werkervaring vragen hebben en verdieping zoeken. Ook zien we dat deelnemers aan de opleiding een specialisatie oude kind gevolgd hebben en toch bij het jonge kind komen werken. Of dat ze hun kennis en vaardigheden willen oppoetsen na enkele jaren gewerkt te hebben met het jonge kind.

De doorgaande lijn met de pabo is duidelijk merkbaar, de docenten die de opleiding verzorgen zijn vaak ook werkzaam op de pabo en hebben een duidelijke link met het werkveld. Onderstaande poster geeft een overzicht van de meerwaarde van onze opleiding voor het werkveld.

Wat je ziet is dat in de opleiding bijeenkomsten en opdrachten gelijk lopen. Deelnemers werken tijdens de opleiding aan hun ontwikkeling en dit laten ze zien in hun meesterstuk. We laten ze samenwerken vanuit de visie dat je elkaar inspireert en verder brengt.

In de opleiding leggen we de nadruk op spel, omdat we nu eenmaal overtuigd zijn dat dit de basis van leren is voor het jonge kind. Door middel van spel komen alle belangrijke onderdelen zoals taal, rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, beredeneerd aanbod en de krachtige leeromgeving aan bod. We bieden dit aan vanuit onze visie op ontwikkelingsgericht onderwijs. Iedere pabo legt eigen accenten in de opleiding vanuit eigen visie of een lectoraat. Naast het aanbod van de opleiding kunnen deelnemers een eigen weg bewandelen door een onderwerp te kiezen voor hun lerend netwerk en voor hun onderzoek: iets wat bij hun past en wat hun praktijk ten goede zal komen.

Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) legt een verbinding tussen praktijk en theorie door onderzoek. Daarin zien wij ook een rol voor de specialist jonge kind. Door deze leerkrachten te wijzen op onderzoeken over het jonge kind en met elkaar hierover in gesprek te gaan, zal het werkveld steeds meer gebruik gaan maken van deze kennis uit onderzoeken.

Kortom, een specialist is een expert die steeds meer en steeds beter vanuit een eigen visie kan verwoorden waarom hij bepaalde activiteiten wel of niet uitvoert met de kinderen. Voel jij je al deze specialist of wil jij ook graag meer? Neem dan contact op met de pabo bij jou in de buurt.

José Hillen
Docent post-hbo Specialist Jonge Kind
Hogeschool de Kempel


Laatste blogs

 
Next
Next

‘Pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van het jonge kind’