Pilots gespecialiseerde opleiding oudere kind

Een aantal hogescholen doen sinds september 2020 mee aan een pilot vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, waarmee pabostudenten een gespecialiseerde opleiding voor lesgeven aan het jonge of het oudere kind kunnen volgen. Dit naar aanleiding van de motie Heerema over de invoering van gespecialiseerde pabo’s. Voor september 2021 zullen de nieuwe routes geëvalueerd worden, zodat de ervaringen uit de pilots meegenomen kunnen worden in de formalisering van de nieuwe routes. De pilots van de verschillende hogescholen rondom het oudere kind zijn hieronder toegelicht.

Driestar Hogeschool

Het Driestar onderzoekscentrum zal verbonden zijn aan de pilot en flankerend onderzoek doen naar de winst die op de doelstellingen bereikt wordt. In de opzet van het nieuwe curriculum van de verschillende opleidingen verdiepen de studenten zich vanaf het tweede jaar in één van de volgende leeftijdsspecialisaties: 4-10 jaar, 8-14 jaar of 12-16 jaar. Dit sluit aan bij het adviesrapport Ruim baan voor leraren dat in 2018 door de Onderwijsraad is uitgebracht. De pilot wordt gepositioneerd na de basisopleiding en zal een stevige verdieping zijn op de basisopleiding.  

Hogeschool VIAA

Met ingang van het schooljaar 2020-2021 wordt er één klas gevormd waarin uitsluitend geselecteerde studenten samenwerken en leren. Deze studenten richten zich op een van beide specialisaties (2-7 of 8-14). Dit faciliteert een rijke leeromgeving voor studenten, zodat zij zich kunnen richten op hun specialisatie, elkaar kunnen inspireren en kritisch kunnen bevragen vanuit de gekozen specialisatie. Tegelijkertijd worden zij door dit concept tevens voorbereid op brede inzetbaarheid in het basisonderwijs. Twee docenten (specialist Jongere Kind en specialist Oudere Kind) zullen in samenwerking en, waar mogelijk in co-teaching, de algemene onderwijseenheden vertalen naar de specialisatie Jongere en Oudere Kind. Deze samenwerking en co-teaching wordt gefaciliteerd en vormgegeven met behulp van professionalisering van de betrokken docenten.