LEJK-lector Ineke Oenema neemt afscheid

Afscheidsymposium Ineke Oenema-Mostert, 8 februari 2024

De Academie Primair Onderwijs van Hogeschool NHL Stenden nodigt u uit voor het bijwonen van het symposium ter gelegenheid van het afscheid van Ineke Oenema-Mostert als lector Early Childhood aan de NHL Stenden Hogeschool.

 Het onderzoek naar en de ondersteuning van de handelingsbekwaamheid van jongekindprofessionals en opvoeders is 25 jaar het thema in het werk van Ineke Oenema-Mostert geweest, zowel bij de basiseenheid orthopedagogiek Rijksuniversiteit Groningen, als in het lectoraat Early Childhood en bij het Landelijk Expertisecentrum jonge kind. 

Echter, er is een tijd van komen en een tijd van gaan als pensionering zich aandient.

Het lectoraat Early Childhood 

Het lectoraat Early Childhood stelt handelingsbekwaamheid van studenten en professionals in educatie en onderwijs centraal. Belangrijke thema’s zijn onder andere: visieontwikkeling rond de doorgaande lijn van ontwikkeling, vraagstukken rond de overgang naar de vroegschoolse periode en de overgang van groep 2 naar groep 3, het procesgericht werken in educatie en onderwijs en de keten zorg.

Het lectoraat heeft via onderzoek en onderwijs bijgedragen aan innovaties binnen het domein van ontwikkeling en leren van jonge kinderen in educatie en onderwijs met als thema's: de doorgaande lijn ‘ontwikkeling en leren jonge kinderen’, ‘ontluikende geletterdheid', maar dan anders en ‘problemen in de omgang met jonge kinderen’.

Bachelor-, Master- en PhD-studenten (hbo en wo), leraren en docenten, maar ook directies, school- en gemeentebesturen en ontwikkelaars kunnen zich zo ontwikkelen tot onderzoekende en innovatieve professionals en onderzoekers. 

Het programma

Datum: donderdag 8 februari 2024, van 12.30 - 18.15 uur

Locatie: De Kanselarij,  Turfmarkt 11 in Leeuwarden

Aanmelden live of online

Als u het afscheidsymposium wilt bijwonen, fysiek of digitaal, vragen wij u vriendelijk vóór 25 januari 2024 in te schrijven via onderstaande knop. Nadat u zich heeft ingeschreven  ontvangt u een bevestiging van NHL Stenden.

Tijdschema

12:30-13:30 Inloop

13:30-13:45 Opening 

13:45-14:30 Lezing door Mark Mieras

Kinderen zijn kleine wetenschappers. Kinderen leren anders dan de meeste  volwassenen denken. Kruip samen met wetenschapsjournalist Mark Mieras in het hoofd van baby, peuter en kleuter en ontdek hoe hun hersencellen zichzelf organiseren, gedreven door nieuwsgierigheid, plezier en zintuiglijke en fysieke ervaringen. Jonge kinderen ontdekken hun omgeving als kleine wetenschappers. Daarvoor hebben ze ruimte en onze aandacht nodig, én hoge verwachtingen. 

14:45-15:30 Workshops

Workshopkeuze

1. Annerieke Boland, lector jonge kind IPABO en LEJK

Spel is de eigen manier van kinderen om de wereld om hen heen te leren kennen en er deel van uit te maken. Kinderen hebben voor hun spelontwikkeling interactie met meerwetende partners nodig. In deze workshop gaan we dieper in op de vraag hoe je als professional de meerwetende partner kunt zijn, zonder de regie van kinderen over te nemen. We kijken onder andere naar aansluiting bij de spelontwikkeling van kinderen het ondersteunen van kindinitiatief .   

2. Caroline VanCraeyfledt, expertisecentrum Education & Development van UC Leuven-Limburg (België)

In deze workshop maak je kennis met Playing-2-gether in class, het resultaat van (praktijkgericht) onderzoek aan de KU Leuven, UC Leuven-Limburg en Erasmus+.

3. Wied Ruijssenaars, emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit in Groningen (na Leuven en Leiden) en publiceert over diagnostiek en behandeling.

De ontwikkeling van kinderen is zeer dynamisch en allesbehalve rechtlijnig. Een onderdeel daarvan is het geleidelijk leren ontdekken van een ordening in de leefwereld. Taal speelt daarbij een belangrijke rol, ook de taal van de hoeveelheden. Baby's onderscheiden al heel snel verschillende hoeveelheden, maar leren pas veel later dat daar in de cultuur een rekentaal bij hoort. Voor een aantal kinderen blijkt die formele rekentaal een probleem te zijn. Is dat te voorspellen? Zo ja, wanneer dan? Zo nee, moet je dan gewoon maar afwachten? En hoe komt het dat er dikwijls een geheugenprobleem lijkt te zijn? Of is dat schijn en is er iets anders aan de hand? In onze workshop geven we antwoorden op deze vragen vanuit een dynamisch ontwikkelingsmodel. Maar om alvast een tip van de sluier op te lichten: een tekort in het werkgeheugen is doorgaans niet de oorzaak van het reken-leerprobleem. We moeten anders leren kijken naar oorzaken.

4. Hildegonde Mostert, opleider en implementatie begeleider van Alfa-bedding.

'Ontluikende geletterdheid, maar dan anders': Alfa-bedding – Spelen met letters en woorden. Sluiten we ECHT aan bij de ontwikkeling van het jonge kind wanneer we in groep 1 en 2 ontluikende geletterdheid op het programma zetten? Geven we ALLE kinderen de gelegenheid om aan te haken en zelfvertrouwen te bouwen op wat ze WEL kunnen? Hebben leerkrachten voldoende kennis en handelingsalternatieven om ander aanbod te doen wanneer de ontwikkeling van het kind dit vraagt? Alfa-bedding legt spelenderwijs een ander fundament onder lezen en spellen. In samenwerking met het Lectoraat Early Childhood is onderzoek gedaan naar deze aanpak. In deze workshop delen we de inzichten die daaruit voorkomen.

5. Tessa Boot, Pedagogisch Ontwikkel Coach 0-7 jaar IKC Sint Thomas Leeuwarden

Onze droom voor alle kinderen in opvang en onderwijs is dat we hun ontwikkeling leidend laten zijn in de keuzes die wij maken. Het systeem zegt: 'kalenderleeftijd' is leidend en hangt daar een wirwar van regels en procedures aan vast. Op IKC Sint Thomas onderzoeken we op welke wijze we het kind en haar ontwikkeling centraal kunnen stellen. Wij vragen ons bijvoorbeeld af waarom een kind per se op haar vierde verjaardag moet starten in groep 1. Waarom niet 2 maanden eerder of later als de ontwikkeling van het kind daar om vraagt? Graag nemen we jullie mee in onze zoektocht, delen we onze good practises en wellicht komen we in gesprek met elkaar tot een volgend mooi idee om buiten de gebaande paden te werken. Want één ding is zeker: het systeem doorbreken vraagt om samenwerking, zodat we een werkwijze kunnen ontwikkelen waarbij het aanbod en de keuzes in ons jonge -kind-aanbod niet gebaseerd worden op geboortedatum maar op de (zone van de naaste) ontwikkeling van elk uniek kind.  

15:30-16:15 Pauze in het café

16:15-17.15 Terug- en vooruitblik en afscheidsrede in grote zaal

17:15-18:15 Borrel in het Café

Met vriendelijke groet,

Alexander Minnaert, hoogleraar orthopedagogiek en klinische onderwijskunde Rijksunversiteit Groningen

Anita Derks, directeur Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind

Jantine Kuijpers, directeur Academie Primair Onderwijs

Ineke Oenema-Mostert, lector emeritus

Previous
Previous

Van 23 naar 24, en van 3 naar 4

Next
Next

LEJK-lector co-promotor bij Universiteit Twente over Startgroepen