Van 23 naar 24, en van 3 naar 4

Vanuit de wetenschap dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers het creëren van een fijne sfeer in de groep super belangrijk vinden, kijk ik met vertrouwen uit naar 2024.

Als je dit leest dan is de kerstvakantie weer voorbij. December zit vol met tradities waar de een er veel plezier aan beleeft, ervaart de ander het als een verplichting en is blij dat het voorbij is. Zelf kijk ik er altijd naar uit: zo vieren we altijd het ‘Familie Sinterklaasfeest’ bij ons. Familieleden vanuit Amsterdam, Leeuwarden, Deventer, Dordrecht, Breda en America (Limburg) komen naar Eindhoven. Door partners en geboortes van kinderen dijt onze familie nogal uit. Waar we ooit begonnen met 12 personen zijn we inmiddels met bijna 30.

Dat doet me denken aan de uitbreiding van mijn groep toen ik zelf nog leerkracht was van groep 1/2. Bij de start van het schooljaar was de groepsgrootte meestal oké, maar van januari tot het einde van het schooljaar groeide het aantal flink; tot 30 of iets meer. Iets wat we nu ook nog vaak zien gebeuren. De groepsgrootte in de groep 1/2 van het basisonderwijs blijft aandacht vragen: waar in de kinderopvang, afhankelijk van de situatie, een maximale groepsgrootte is van 16 kinderen, zit er geen limiet aan de groepsgrootte in de basisschool. Terwijl de groepsgrootte van invloed is op de tijd die de professional heeft voor elk kind.

‘Het jonge kind als deel van de groep’ 

In 2023 formuleerden de lectoren van het expertisecentrum gezamenlijk met het Kennisnetwerk Jonge Kind de ‘Uitgangspunten voor het handelen van de jongekindprofessional’. Als het aantal kinderen in de groep toeneemt, komt de beschikbare tijd per kind voor ‘Relatie’, ‘Interactie’ en het ‘Jonge kind als deel van de groep’ als eerste onder druk te staan.

Het kind dat net vier is, stapt een nieuwe wereld binnen, die van school. En van een kleine groep ineens in een grote groep; dit kan impact hebben op het gevoel van veiligheid en belonging. Bij deze dan ook een oproep aan bestuurders en leidinggevenden in opvang en onderwijs: heb aandacht voor de groepsgrootte. Deze oproep wordt inhoudelijk onderbouwd door de uitkomsten van het onderzoek Jongekindprofessionals samen opleiden, die deze week is gepubliceerd.

Een oproep aan bestuurders en leidinggevenden in opvang en onderwijs: heb aandacht voor de groepsgrootte.

De jongekindprofessional richt zich op de begeleiding van samen werken en leven met anderen. Belonging, het gevoel van erbij horen, veiligheid, acceptatie, inclusie, eigen identiteit en (h)erkenning, zijn begrippen die de professional belangrijk vindt voor alle kinderen en als uitgangspunt voor het handelen hanteert. Dit thema is actueler dan ooit en niet alleen voor jonge kinderen. De oorlogen in de wereld en de polarisatie in onze Nederlandse samenleving tonen aan dat er meer dan ooit aandacht nodig is voor samen werken en leven met anderen. Vanuit de wetenschap dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers het creëren van een fijne sfeer in de groep super belangrijk vinden, kijk ik met vertrouwen uit naar 2024.

Ik wens jullie allen veel leesplezier met deze nieuwsbrief en een voorspoedig en gezond 2024.

Anita Derks, directeur LEJK

Previous
Previous

Verslag onderzoekslijn Jongekindprofessionals samen opleiden

Next
Next

LEJK-lector Ineke Oenema neemt afscheid