Verslag onderzoekslijn Volgen ontwikkeling jonge kind

De overgang van toetsen naar observatievolgsystemen bij kleuters gaat gepaard met veel vragen en onzekerheden bij professionals. Voor het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) zijn deze vragen aanleiding geweest om de onderzoekslijn Volgen van de ontwikkeling van het jonge kind op te starten. Onder leiding van lector Cathy van Tuijl zijn docenten van de opleidingen en professionals uit het werkveld aan de slag gegaan. Dit heeft geresulteerd in een overzicht van veelgebruikte systemen met hun kenmerken en handvatten die enig houvast bieden voor het goed volgen van de ontwikkeling van het jonge kind.

Het goed volgen van de jongekindontwikkeling is een kerncompetentie van de jongekindprofessional. Het vraagt om kennis van ontwikkeling- en leerlijnen op de belangrijke ontwikkelingsdomeinen en om een goed observatievermogen. Het goed volgen is in de eerste plaats van belang voor de professional die een afgestemd en beredeneerd aanbod wil bieden. Maar daarnaast speelt het een belangrijke rol in vroegsignalering van specifieke behoeften van kinderen.

Lees het verslag van de onderzoekslijn.

Previous
Previous

694.242 - Hottentottententententoonstelling - 1.447.528

Next
Next

Overzicht observatievolgsystemen geactualiseerd