694.242 - Hottentottententententoonstelling - 1.447.528

Jaren geleden was ik leerkracht van groep 1/2 en had ik een gesprek over lange en korte woorden met twee kinderen die in de lees-schrijfhoek aan het werken waren. 

Samen probeerden we steeds meer lange woorden te bedenken. Het gesprek verplaatste zich naar de groep en we hebben toen veel plezier beleefd aan het woord ‘Hottentottententententoonstelling’. Onder anderen maakten we woordkaarten en stapelden we de letters. Er ontstond een indrukwekkende stapel. 

Hoe hoog was een woord? Hoe lang was een woord en hoeveel tegels op het schoolplein hadden we wel niet nodig om alle letters op te schrijven? Zou het passen tussen de zandbak en de deur?

Ja dat was echt een mooie activiteit. Het begon klein met twee kinderen en steeds meer kinderen raakten betrokken.  

Als voorbereiding op dit voorwoord bezocht ik de site van CBS om te kijken hoeveel kinderen er in Nederland zijn van nul tot twaalf. Nu dat zijn: 

Zeshonderdvierennegentigdduizend tweehonderdtweeënveertig kinderen van nul tot vier jaar en Eénmiljoen vierhonderdzevenenveertigduizend vijfhonderdachtentwintig kinderen van vier tot twaalf jaar. 

Toen ik deze getallen ging schrijven dacht ik terug aan dat mooie moment in mijn kleuterklas. Jongekindprofessionals hebben vast allemaal wel van die mooie momenten die ze jaren later nog herinneren en ik denk dat het 1996 was. Dus ja, het is al echt heel lang geleden! 

Samen met de meivakantie vliegt april en de maand mei voorbij en zitten we nu al weer in juni. En met het mooie weer lijkt de zomer, en daarmee de zomervakantie, ook aan te breken.  

Voordat het zover is, is iedereen in het onderwijs druk met de indeling van de groepen voor volgend schooljaar en buigt de kinderopvang zich over de bezetting in de zomervakantie en daarna, want het tekort op de arbeidsmarkt is voor onderwijs en kinderopvang een stevig knelpunt. Voor veel leidinggevenden is het inmiddels een flinke taak om alles rond te krijgen en de puzzel wordt steeds complexer. Hoe moeilijk ook: al die 694.242 baby’s en peuters en 1.447.528 basisschoolkinderen hebben behoefte aan goede professionals.  

Hoewel het terecht is dat er zoveel aandacht is voor het oplossen van de tekorten moeten we alert blijven dat de leerkrachten en pedagogisch medewerkers die nu al die kinderen begeleiden in hun ontwikkeling voldoende tijd en ruimte krijgen om steeds beter te worden.  

Daarom besteden we in deze nieuwsbrief extra aandacht voor professionaliseringsmogelijkheden. Dat doen we door een aantal wetenschappelijke artikelen onder jullie aandacht te brengen, het verslag van de onderzoekslijn ‘Volgen van het jonge kind’ met jullie te delen én door een mooie blog over de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind op te nemen in deze nieuwsbrief.

Daarnaast een safe the date voor pedagogisch coaches, intern begeleiders, leidinggevenden kinderopvang, directeuren en opleiders voor een gezamenlijk symposium van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind en het net nieuw opgericht Landelijk Expertisecentrum PO-VO op 11 oktober 2023.

Veel leesplezier!

Anita Derks

Previous
Previous

Nieuwsbrief juni 2023

Next
Next

Verslag onderzoekslijn Volgen ontwikkeling jonge kind