Podcast Expertisecentrum Kinderopvang: Toenemende complexiteit in de doorgaande lijn
Het Expertisecentrum Kinderopvang biedt een eigen podcastserie aan: Pedagogiek in de kinderopvang. Dit is de educatieve, maar vooral inspirerende podcast voor iedereen die werkzaam is in de kinderopvang of geïnteresseerd is in het vak. Elke maand bespreekt Elisa Somsen met een wetenschapper en een collega uit het vak een onderwerp uit de kinderopvang. Samen vertalen we de laatste wetenschappelijke inzichten over pedagogiek naar praktische tips, zodat jij als pedagogisch professional een bijdrage kan leveren aan de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang.
Deze maand: Cathy van Tuijl over de doorgaande lijn. De overgang van het kinderdagverblijf naar de basisschool – met het wennen en starten – is iets anders dan het bredere concept van een doorgaande lijn in de ontwikkeling. Voor een doorgaande lijn zijn formele afspraken, relaties tussen professionals en inhoudelijke afstemming nodig. Hoe zorg je voor een écht doorgaande lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen? In deze aflevering gaan de gesprekspartners dieper in de complexe overgangen binnen en tussen kinderopvang en onderwijs. Van de peutergroep naar school, maar ook binnen de BSO en verticale groepen. Host Elisa gaat in gesprek met Cathy van Tuijl (lector en universitair docent pedagogiek).
Luister hier naar deze nieuwe aflevering van de serie Pedagogiek in de kinderopvang en krijg heldere inzichten én praktische tips:
Luister ook aflevering 5 terug voor praktische tips over de doorgaande lijn. Deze doorgaande lijn geldt niet alleen voor de overgang van de peutergroep naar de kleutergroep, maar ook bijvoorbeeld binnen de BSO en in verticale groepen. Ook in deze groepen is een ononderbroken ontwikkellijn voor het kind en daarmee een toenemende complexiteit van het aanbod van belang.
Cathy van Tuijl gaf als leestip ook mee: Artikel in Kiddo over de doorgaande lijn: KIDDO nr. 1 (2025).