Save the date: op woensdag 4 februari 2026 organiseren wij, LEJK en LEPOVO, ons gezamenlijke symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’. Als Expertisecentra voor het Jonge Kind en po-vo richten wij ons op kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling van kinderen en het bevorderen van gelijke kansen. Dit doen wij door het toegankelijk maken en ontwikkelen van kennis, waarmee studenten, onderwijsprofessionals uit werkveld en opleidingen zich kunnen blijven ontwikkelen. Hieronder rekenen wij ook studenten pedagogisch medewerker, aan de pabo en aan de tweedegraads lerarenopleidingen. De Expertisecentra zijn gericht op het stimuleren van samenwerking tussen wetenschap, opleidingen en praktijk.
Het programma is volop in ontwikkeling, updates volgen via deze pagina en in jouw inbox via onze nieuwsbrief.
Ons symposium vindt plaats op woensdag 4 februari 2026, van 13.30-17.30 uur in Utrecht. Wij organiseren onze symposia als plekken om kennis te delen, niet alleen om te brengen of halen. Ook promovendi en studenten van MBO, HBO en universiteit zijn hartelijk welkom. Zien wij jou? Noteer vast de datum!
Toegang voor professionals €100
Toegang voor promovendi en studenten €15
Kaartverkoop via Ticketkantoor.
Domstad is prima bereikbaar met OV en de auto. Klik hier voor de route.
Kennisdeelsessies vanuit het LEJK
LEJK 1: Doorgaande lijn van peuter naar kleuter en van kleuter naar groep 3
Cathy van Tuijl
Doelgroep(en): pedagogisch professionals, leerkrachten onderbouw, intern begeleiders en directeuren
Kinderen zijn gebaat bij continuïteit in ontwikkelingsstimulering. Aangezien kinderopvang en basisschool in Nederland gescheiden werelden zijn, met andere financiering, kwalificatie-eisen voor professionals en regel- en wetgeving, is de toename van integrale kindcentra een stap in de goede richting. Het is dan wel belangrijk voor kinderen dat ook een volgende stap wordt gezet, naar meer samenwerking en afstemming van het aanbod en de werkwijze.
Zowel tussen kinderopvang en basisschool als binnen de basisschool bij de overgang van groep 2 naar groep 3 is de formele overdracht van gegevens een eerste stap. Maar een doorgaande lijn vergt meer dan alleen een overdracht: het vraagt ook om contacten, elkaar ontmoeten en kennen tussen professionals, eenzelfde taal en een gemeenschappelijk doel. Dat helpt om het gesprek aan te gaan over de aanpak. Een aanpak die als kinderen ouder worden meegroeit. Bij de pedagogische aanpak, zoals type regels op de groep, meer beroep op zelfsturing, maar ook de didactische aanpak, bijvoorbeeld van kindinitiatief naar een balans tussen kindinitiatief en sturing door de professional. Als we kinderen daadwerkelijk in hun ontwikkeling willen stimuleren dan hoort daar ook toenemende complexiteit in aanbod bij. Dat laatste lijkt van zelfsprekend maar dat lijkt in veel gevallen nog best lastig.
LEJK 2: Buitenspelen als ontwikkelmoment voor kinderen – hoe krijg je je medewerkers in beweging
Carolien Libert, stafmedewerkers pedagogiek bij Kinderopvang Les Petits en dr. Mirka Janssen, lector Bewegen in en om school aan de Hogeschool van Amsterdam
Doelgroepen: pedagogisch coaches, leidinggevenden in de kinderopvang, opleiders
Carolien en Mirka werken sinds 2016 samen aan de kwaliteit van het buitenspelen binnen Kinderopvang Les Petits. Vanuit deze samenwerking inspireren zij andere kinderopvangorganisaties en opleiders om het buitenspelen als ontwikkelmoment in te zetten. Zo is bijvoorbeeld een goede mix nodig tussen een goed ingerichte buitenruimte, activiteiten en structurele professionalisering van de pedagogisch professional. Bovendien laat de buitenruimte van de locatie de (pedagogische) visie zien. In de sessie lichten Carolien en Mirka toe hoe je dit aanpakt: van visie tot duurzame borging. Zij combineren in deze sessie wetenschappelijke onderbouwing met praktische handvatten en inspirerende voorbeelden.
LEJK 3: Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen.
Dr. Martine van der Pluijm, Lector bij Kenniscentrum Talentontwikkeling bij Hogeschool Rotterdam.
Doelgroep(en): pedagogisch medewerkers en leerkrachten van jonge kinderen, coaches, ib’ers, leidinggevenden, studenten.
Martine is lector bij Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. Zij ontwikkelde in co-creatie een werkwijze voor pedagogisch professionals om samenwerkingsrelaties op te bouwen met ouders, ter ondersteuning van de taalontwikkeling bij jonge kinderen. Zoek jij naar nieuwe manieren om de taalontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren en te werken aan meer kansengelijkheid? Dan is deze sessie iets voor jou. We kijken vanuit een contextuele bril naar de taalontwikkeling van kinderen en bespreken waarom ouders onmisbare partners zijn voor jou als leraar of pedagogisch medewerker. We laten je kennismaken met de werkwijze die Martine ontwikkelde met de naam Thuis in Taal. We gaan in gesprek over hoe jij te werk kunt gaan om samenwerkingsrelaties met ouders aan te gaan, juist bij de kinderen die deze steun goed kunnen gebruiken. Laat je inspireren om samen te werken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen.
Meer kennisdeelsessies volgen (update: 1-10-2025)