Apr
11

Platform Samen opleiden en professionaliseren

Samen Opleiden & Professionaliseren in transitie, hét thema dat centraal staat tijdens De week van Samen Opleiden 2024. Dit thema sluit naadloos aan bij de huidige ontwikkelingen binnen het onderwijs. Van 8 tot en met 11 april 2024 draait het om van en met elkaar leren. Op 8, 9 en 10 april via online bijeenkomsten en op donderdag 11 april op locatie bij Spant! in Bussum. Aanmelden voor de congresdag op donderdag 11 april bij Spant! in Bussum is nu mogelijk.

View Event →
Feb
1

Bijeenkomst Kennisnetwerk Jonge Kind

Op donderdag 1 februari 2024 komt het Kennisnetwerk Jonge Kind online bijeen, van 15.30-17 uur. De bijeenkomst is in principe besloten, na afloop publiceren we een verslag.

Volgende bijeenkomsten staan gepland voor:

Donderdag 11 april (nog onder voorbehoud) live bijeenkomst, voorafgaand aan het congres van Samen Opleiden en Professionaliseren (ovb).

Donderdag 20 juni, 15.30 – 17.00 uur online

View Event →
Nov
28

Platform Samen opleiden en professionaliseren, De kracht van diversiteit

Op dinsdag 28 november organiseert het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren een najaarsbijeenkomst van 10.00 tot 13.00 uur met aansluitend lunch bij de Prodentfabriek in Amersfoort. Het thema van deze rijkgevulde bijeenkomst met plenaire sprekers, gesprekstafels en inhoudelijke accenten is interprofessioneel Samen Opleiden. 

De bijeenkomst is vol.

Meer informatie via de website van het Platform.

View Event →
Oct
11

Startsymposium Landelijk Expertisecentrum PO-VO: Doorlopende leerlijnen voor elk kind

Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) gaat van start! Dit gaan wij vieren met een gezamenlijke conferentie op woensdagmiddag 11 oktober a.s. in Utrecht. Ben je pedagogisch coach van een basisschool / kinderopvangorganisatie, intern begeleider, leidinggevende kinderopvang, directeur, schoolleider, leraar po/vo, opleider? Je bent van harte welkom.

Symposium: Doorlopende leerlijnen voor elk kind

Vanaf 12.30 uur in cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht

De inleiding van het symposium wordt verzorgd door Dr. Linda van den Bergh, lector Waarderen van Diversiteit bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg, getiteld ‘Het creëren van rijke kansen voor ontwikkeling'.

Na deze keynote zijn er kennisdeelsessies. Zowel het Landelijk Expertisecentrum PO-VO als het LEJK organiseren deze. Hieronder lees je meer over deze sessies.

De sessies van LEPOVO gaan over de overgang van po naar vo en zijn interessant voor directeuren, schoolleiders, leraren po/vo en opleiders.

De sessies van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gaan over de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs en over het goed en stimulerend aanbod bij kinderen van 2-8 jaar. Hoe ziet dit eruit en wat betekent dit voor leidinggevenden? Daarom zijn deze sessies interessant voor intern begeleiders, directeuren, opleiders en pedagogische coaches van basisscholen en kinderopvangorganisaties. 

Programma

12:30 - 13:00 Ontvangst met lunch

13:00 - 14:00 Plenaire opening met keynote Linda van den Bergh

14:00 - 14:05 Zaalwissel

14:05 - 15:05 Kennisdeelsessies - ronde 1

15:05 - 15:30 Pauze

15:30 - 16:30 Kennisdeelsessies - ronde 2

16:30 - 17:30 Borrel

Inleiding: ‘Het creëren van rijke kansen voor ontwikkeling'.

De inleiding van het symposium wordt verzorgd door Dr. Linda van den Bergh, lector Waarderen van Diversiteit bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg, getiteld ‘Het creëren van rijke kansen voor ontwikkeling'.

Rijke kansen voor ontwikkeling is waar de twee expertisecentra naar streven; voor jonge kinderen, voor oudere kinderen en voor de (toekomstige) professionals die het onderwijs verzorgen. Ieder van hen verdient een ononderbroken ontwikkeling, ongeacht hun achtergrondkenmerken. Dit vraagt om onderwijs vanuit hoge verwachtingen: het vertrouwen dat iedere leerling of student zich verder kan ontwikkelen. In deze keynote vertelt Linda van den Bergh, lector ‘Waarderen van Diversiteit’ bij Fontys, over wat er nodig is om onderwijs vanuit hoge verwachtingen te realiseren, in de klas, de school en de opleiding.

Leestips

Wil je alvast wat lezen? Klik hier voor de NRO leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’.
Voor meer informatie over de spreker en haar onderzoekslijn binnen LEPOVO, klik hier.

Kennisdeelsessies

Onderstaande kennisdeelsessies worden in beide rondes aangeboden. Bij je aanmelding kun je aangeven aan welke sessie in welke ronde je deelneemt.

 

A Samen Opleiden over Grenzen

Jaap Boogaard, Studieleider Generiek LVO, Driestar educatief en

Nicky Jansen, coördinator professionalisering beroepsonderwijs, Fontys

Het opleiden van leraren voor het PO en voor het VO gebeurt nog veel in aparte opleidingen, die vaak gescheiden werelden vormen. Maar het kan ook anders! Hoe? Twee ambitieuze hogescholen die dit anders (gaan) aanpakken, vertellen kort in deze sessie over het proces om te komen tot een nieuwe opleidingspraktijk.

Op Hogeschool de Driestar is door de pabo en tweedegraads lerarenopleidingen samen met studenten onderwijs ontwikkeld voor de doelgroep van 10 tot 14 jaar. Jaap Boogaard, projectleider bij de Driestar, deelt zijn ervaringen en inzichten.

De pabo en lerarenopleidingen van Fontys zitten volop in de transitie naar een vergelijkbare nieuwe opleidingspraktijk. Nicky Jansen, coördinator professionalisering beroepsonderwijs, deelt waar ze staan en waar ze naartoe willen. Ontdek de overeenkomsten en verschillen tussen de processen, stel je vragen en raak geïnspireerd voor volgende stappen in je eigen opleidingspraktijk.

 

B Ervaringen met Onderwijs over Grenzen

Dorien Stals, Projectleider SOOOOL 10-14 ( voor Dendron College, Dynamiek SG en Yuverta) en

Lilian Weenk, Directeur bij Basisscholen ‘t Prisma en TienerCollege ‘t Prisma | Binnenkring Landelijk Expertisecentrum PO-VO

Ben je benieuwd naar manieren waarop het onderwijs aan 10-14 jarigen anders georganiseerd kan worden? In deze sessie vertellen Dorien Stals en Lilian Weenk over hun ervaringen in de praktijk van 10-14 onderwijs.

SOOOOL10-14 in Horst en ’t Prisma Tienercollege in Doetinchem zijn beiden succesvol in het bieden van onderwijs aan tieners. Beide scholen bieden uitstroommogelijkheden naar alle leerwegen van het voortgezet onderwijs.

Dorien en Lilian delen de succesfactoren en de manier waarop zij met uitdagingen zijn omgegaan in de afgelopen jaren. Er is veel ruimte om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan.

 

C Een beredeneerd spelaanbod aan het jonge kind (2-8 jaar)

Dr. Annerieke Boland, lector Jonge kind Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar | lector Jonge Kind bij het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind

Jonge kinderen hebben een natuurlijke voorkeur om te spelen. In hun spel komen de ontwikkelingsgebieden samen die cruciaal zijn voor de vroege ontwikkeling, zoals onder andere zelfregulering, taal en kennis van de wereld. Het spel ontwikkelt zich in focus en complexiteit, wanneer kinderen voldoende uitdaging tegenkomen in hun spel. De professional speelt daarin een belangrijke rol.

Zowel in de voor- als vroegschoolse periode blijkt de stimulerende interactie tussen professional en kinderen van doorslaggevend belang voor de ontwikkelingskansen van kinderen. Toch is deze zogenaamde 'educatieve proceskwaliteit' volgens metingen van de onderwijsinspectie over het algemeen voor verbetering vatbaar.

In deze sessie staan we stil bij de vraag waarom spelend en onderzoekend leren voor jonge kinderen van belang zijn en welke ingrediënten bijdragen aan een stimulerend en kansrijk spelaanbod. We bespreken met elkaar welke consequenties dat heeft voor de organisatie van educatie/onderwijs in de eigen praktijk.

           

D Een doorgaande lijn van kinderopvang naar basisonderwijs: de rol van de leidinggevende(n)

Dr. Cathy van Tuijl, lector Jonge Kind Educatie (tot voor kort: Gedrag- en Leerproblemen), Saxion | University of Applied Sciences | Academie Pedagogiek en Onderwijs, locatie Enschede | Lector Jonge Kind bij het Landelijk Expertiscentrum Jonge Kind | Universitair docent, Universiteit Utrecht

Deze sessie van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gaat over de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Voor welke kinderen is het nodig om die overgang te optimaliseren? En: hoe ziet dit eruit en wat vraagt dit van leidinggevenden. Deze sessie is interessant voor intern begeleiders, directeuren, opleiders en pedagogische coaches van basisscholen en kinderopvangorganisaties.

Voor de meeste kinderen verloopt de overgang van kinderopvang naar de basisschool tamelijk probleemloos. Dat geldt echter niet voor alle kinderen. Juist voor kwetsbare kinderen kan deze overgang meer dan een tijdelijk probleem opleveren. Bij het denken over de overgang kan het nuttig zijn het moment van overgang, de transitie, te onderscheiden van het streven naar een doorgaande lijn (‘alignment’): een ruimer tijdsbestek. Bij de doorgaande lijn gaat het om afstemming van het curriculum (inhoud, wijze van aanbod) en beleidsmaatregelen om de instellingen op systeemniveau op elkaar af te stemmen. In deze sessie staan we stil bij bevorderende en belemmerende factoren voor een doorgaande lijn.

Aanmelden

Je kunt je tot en met maandag 25 september inschrijven met vroegboekkorting: € 50.

Vanaf dinsdag 26 september betaal je het reguliere tarief: € 75.

 Aanmelden doe je via dit formulier.

Het hele programma vind je hier terug.

View Event →
Mar
23

Online symposium Jongekindprofessionals maken het verschil

En dat is 2! Na het startsymposium van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) in 2021 vierden we in 2022 onze verjaardag met de eerste nieuwsbrief. In 2023 vierden wij ons tweejarig bestaan met het online symposium Jongekindprofessionals maken het verschil op donderdagmiddag 23 maart jl. Iedereen die betrokken is bij educatie en onderwijs aan het jonge kind in de leeftijd van twee tot acht jaar was welkom. Hieronder is de plenaire sessie terug te kijken en zijn de presentaties van de themasessies te downloaden.

Jongekindprofessionals maken het verschil! En het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) ondersteunt deze professionals door het creëren en delen van kennis. Deze kennis sluit aan bij de praktijk en is verrijkt met de meest recente wetenschappelijke inzichten. Afgelopen periode hebben praktijk, opleiding en onderzoek samengewerkt aan een aantal thema’s. Tijdens dit online symposium hebben wij de eerste opbrengsten gedeeld. Anita Derks, directeur LEJK, heeft het symposium geopend met een tafelgesprek. Daarna heeft iedereen een keuze kunnen maken voor één van de themasessies.

Programma

Plenaire sessie

15.30-16.00 uur

Tafelgesprek

Jongekindprofessionals werken in een veranderend werkveld. Waar kinderopvang en basisschool tot voor kort gescheiden werelden waren, groeien deze steeds vaker naar elkaar toe. Bij de start van het symposium gaan we in gesprek met Jeanette de Jong. Zij is bestuurder van Blosse - één in kinderopvang en onderwijs - en heeft een duidelijke visie over het belang van de verbinding tussen opvang en onderwijs. Daarnaast  gaan we in gesprek met Giel Ernst: een jongekindprofessional in opleiding.

Keuze - Themasessie 1

16.00-17.00 uur

Het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind

Bij de kleuters gaat de overgang van toetsen naar observatievolgsystemen vanaf augustus 2022 gepaard met veel vragen en onzekerheden bij professionals. Wat zijn geschikte methoden voor het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen? Welke ontwikkelingsdomeinen worden gedekt door een systeem? En hoe gedetailleerd zijn observaties van een domein? Ook is een vraag hoe een doorgaande lijn in het volgen van de ontwikkeling in deze leeftijdscategorie geboden kan worden. Een ontwikkelgroep is met dit thema aan het werk gegaan. Aangesloten zijn partners uit het werkveld (onderwijs en kinderopvang) en opleidingen (pabo en Ad-PEP). De groep heeft een overzicht gemaakt van veelgebruikte systemen en hun kenmerken. Tijdens dit symposium lichten wij het overzicht van observatievolgsystemen en de daarbij gebruikte criteria toe. Ook staan we stil bij de vraag ‘waarom’ we de ontwikkeling van jonge kinderen volgen. Vervolgens gaan we in op knelpunten en handvatten die professionals ervaren bij het volgen van ontwikkeling van het jonge kind. Tenslotte lichten we randvoorwaarden in de praktijk toe. Deze themasessie is met name gericht op opleiders en leerkrachten uit het onderwijs en pedagogisch coaches, (vestigings)managers en ad-pedagogisch educatieve professionals in de kinderopvang.

Onder leiding van Cathy van Tuijl, lector

Lees meer over de onderzoekslijn Het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind.

Keuze - Themasessie 2

16.00-17.00 uur

Spelontwikkeling en spelbegeleiding

Wat valt er allemaal te zien bij spelontwikkeling? In de kinderopvang en de onderbouw van het onderwijs neemt het spel van kinderen een centrale plek in. Tussen de twee en zeven jaar zie je grote veranderingen in hun spel. Tenminste, als je weet waar je op moet letten. In een professionele leergemeenschap zijn we aan de slag gegaan met het samenstellen van spelontwikkelingskaarten: hulpmiddelen voor aankomende en beginnende professionals om gerichter en specifieker het spel van kinderen te kunnen observeren en begrijpen. Want als je weet hoe de spelontwikkeling verloopt, ben je beter in staat om die ontwikkeling te ondersteunen en stimuleren. De kaarten zijn nog in ontwikkeling, maar we nemen je graag mee in de stand van zaken tot nu toe. Deze themasessie is met name gericht op opleiders en trainers, en jongekindprofessionals die zich handelingsverlegen voelen in begeleiding van spel en spelontwikkeling.

Onder leiding van Annerieke Boland, lector

Lees meer over de onderzoekslijn Spelontwikkeling en spelbegeleiding.

Keuze - Themasessie 3

16.00-17.00 uur

Jongekindprofessionals samen opleiden

Er is een grote behoefte aan verbinding tussen opleiding en werkplek wat betreft de kwaliteit van educatie, onderwijs en opleiden rond ontwikkeling en leren van jonge kinderen. De vraag is hoe een professionele leeromgeving kan bijdragen aan deze verbinding. Wat is er bekend over het werken in professionele leergemeenschappen? Wat werkt wel en wat werkt niet in het samenwerken tussen opleiding en werkveld? Vier teams uit verschillende regio’s zijn met deze vragen aan het werk gegaan en geven een eerste doorkijk. De doelgroep zijn professionals die betrokken zijn bij Samen Opleiden en de borging van de doorgaande lijn ontwikkelen en leren jonge kinderen (2-8 jaar). Denk aan leerkrachten, pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, intern begeleiders, directeuren IKC's en samenwerkingsverbanden kinderopvangonderwijs, bestuurders kinderopvangonderwijs, GGD/Inspectie, hbo- en mbo-opleiders en bestuurders, en OCW en SZW.

Onder leiding van Ineke Oenema-Mostert, lector

Lees meer over de onderzoekslijn Jongekindprofessionals samen opleiden.

View Event →
Nov
24

Kennisdeelsessie Ontwikkelingsgericht buitenspelen

Het Landelijk Expertise Centrum Jonge Kind (LEJK) besteedt dit najaar extra aandacht aan buitenspelen. Lilian van den Berg van het Kenniscentrum Sport & Bewegen deed in september de aftrap met de kennisdeelsessie Buitenspelen gebeurt steeds minder. Aan de orde kwamen onder andere wat het belang is van buitenspelen en welke factoren daar aan bijdragen. Op 24 november a.s. geven Marijke Bertu en Yvonne Leenders een presentatie over Ontwikkelingsgericht buitenspelen.

Spelend leren op de speelplaats

Jonge kinderen ontwikkelen zich door te spelen en het buitenspel biedt daarbij unieke kansen. In hoeverre wordt de speelleertijd buiten optimaal benut? Een reflectie op de kwaliteit en het rendement van het spel buiten lijkt op zijn plaats. Hoe kunnen we het buitenspel op scholen en in kindercentra optimaliseren ten gunste van de ontwikkeling van jonge kinderen? Dit zijn vragen die centraal staan tijdens deze online kennisdeelsessie.

Marijke Bertu is werkzaam bij KPZ als docent jonge kind. Yvonne Leenders is een ervaren onderwijskundige en expert op het gebied van de ontwikkeling van het jonge kind en schrijver van het boek Buitenspelen in het zonnetje.

Voor kinderen is buitenspelen niet alleen maar leuk, het is ook onmisbaar voor hun ontwikkeling. Zo kan buitenspelen de motorische, sociale, cognitieve en creatieve vaardigheden bevorderen. Buitenruimte en -materialen lokken onder andere durf, uithoudings- en doorzettingsvermogen uit: kinderen klimmen, rennen en duikelen. Ook gaan kinderen sociale contacten aan: ze sluiten vriendschappen en leren rekening te houden met elkaar. Kinderen, die gedurende langere tijd in groepjes spelen ontwikkelen sociale vaardigheden, en worden daardoor socialer. En kinderen experimenteren met natuurlijke materialen, zoals zand, hout en water. Al deze interacties leiden tot ontwikkeling.

Kinderen vinden het heerlijk om de regie zo nu en dan eens in eigen hand te nemen. Lekker zelf bepalen wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, met wie en hoe lang. Rennend, klimmend, springend, schreeuwend, lachend, het maakt niet uit. Ontdekken, experimenteren, zelf wat bedenken, naspelen wat je hebt gezien… op school is er maar één plek waar dit echt kan.

Buitenspel is meer dan een frisse neus halen. Iedereen kan zich weer lekker opladen en buiten valt er veel te leren. Voor de kinderen, maar zeker ook voor de leerkracht en pedagogisch medewerker.

Wist je dat:

  • Kinderen tegenwoordig vooral bij de kinderopvang of op school buiten spelen? Voor veel kinderen zijn de mogelijkheden buiten schooltijd beperkt.

  • Kleuters iedere schooldag veel tijd op het schoolplein doorbrengen? In de zomer kan dit oplopen tot 1/3 van de beschikbare onderwijstijd. Veel tijd dus, waarin de kinderen de kans krijgen om spelenderwijs te leren op velerlei gebied. Veelal met veel vrijheid.  Belangrijk voor iedere school om na te gaan in hoeverre deze onderwijstijd in die zin ook optimaal wordt benut.

  • Buitenspel leerkrachten veel mogelijkheden biedt voor professionele ontwikkeling, bijvoorbeeld ten aanzien van (leren) observeren en spelstimulering?

    • Hoe krijg je echt alle kinderen betrokken aan het spelen?

    • Hoe laat je ze onderzoekend leren?

    • Hoe integreer je de ontwikkelingsgebieden in het spel?

    • Hoe help je de kwetsbare kinderen op weg?

    • Hoe kun je met weinig geld de speelmogelijkheden vergroten?

Over deze- en andere vragen gaan we ons samen buigen om uiteindelijk te komen tot een Kwaliteitskaart Buitenspel.

View Event →
Sep
28
AOb, HJK

Landelijk congres Jonge kind

Op woensdag 28 september 2022 organiseren AOb en HJK de 6e editie van Het Landelijk congres Jonge kind met als thema Spelen met ruimte in Spant! in Bussen.

De lectoren verbonden aan ons expertisecentrum verzorgen een drietal workshops:

  • Ruimte voor kindinitiatief
    Initiatief (leren) nemen is een belangrijk aspect in de ontwikkeling van kinderen. Maar wat komt daar eigenlijk bij kijken? En waarom weet het ene kind zo snel wat het wil spelen en een ander kind niet? In deze workshop bekijken we op welke manieren je kinderen kunt ondersteunen om zelf keuzes te maken en initiatief te nemen. Zowel binnen spontaan of zelfstandig spel als binnen begeleid spel. Wat vraagt het van jou om ruimte te geven aan kindinitiatief, zowel in vaardigheden als in houding?
    Annerieke Boland

  • Fysieke ruimte: kansen voor motorische en algemene ontwikkeling
    In deze workshop staan we stil bij de vraag in hoeverre fysieke ruimte kansen biedt voor de ontwikkeling van de motoriek in relatie tot de brede ontwikkeling van jonge kinderen. De centrale stelling is dat fysieke ruimte een essentiële, maar onvoldoende voorwaarde is om ontwikkelingskansen te bieden. Het gaat erom hoe de leerkracht de ruimte benut, welke activiteiten er plaatsvinden en hoe de leerkracht kinderen bij die activiteiten ondersteunt. Ideeën voor gerichter gebruik van de fysieke ruimte voor ontwikkelingsstimulering worden aangeboden.
    Cathy van Tuijl (en Simone Soomers)

  • De ruimte als derde pedagoog
    Jij hebt in de groep hoeken opnieuw ingericht en er komt een kind naast je staan en zegt: ‘Je denkt toch niet dat wij daar gaan spelen?’ In deze workshop bekijken we op welke manier de ruimte als derde pedagoog helpt om een krachtige leeromgeving te creëren. Wat betekent dit voor de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen (2-8 jaar) en voor jou als professional in de voor- en vroegschool? Theorie en praktijk gaan hand in hand.
    Ineke Oenema-Mostert (en Natasja de Kroon)

Kijk hier voor meer informatie.

View Event →
Nov
14

Kenniskring: Onderlinge interacties kinderen | Utrecht

bellenblaas.jpg

Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert de vierdaagse kenniskring Onderlinge interacties kinderen in Utrecht.

In de kenniskring doorloop je een verbetertraject in jouw eigen organisatie. In vier bijeenkomsten krijg je samen met pedagogisch coaches van andere organisaties ondersteuning bij de invulling en uitvoering van dit traject. Vanaf de eerste bijeenkomst start je je eigen verbetertraject. Hoe je dit traject precies vormgeeft en inzet is aan jou en jouw organisatie. Deelname aan de kenniskring betekent dat je tussen de bijeenkomsten tijd en energie steekt in het verbetertraject. Het doel is dan ook om te komen tot een blijvende verandering. We besteden daarom veel aandacht aan de borging van de ingezette veranderingen.

Klik hier voor meer informatie.

View Event →
Sep
21

Kenniskring: Onderlinge interacties kinderen | Eindhoven

bellenblaas.jpg

Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert de vierdaagse kenniskring Onderlinge interacties kinderen in Eindhoven.

In de kenniskring doorloop je een verbetertraject in jouw eigen organisatie. In vier bijeenkomsten krijg je samen met pedagogisch coaches van andere organisaties ondersteuning bij de invulling en uitvoering van dit traject. Vanaf de eerste bijeenkomst start je je eigen verbetertraject. Hoe je dit traject precies vormgeeft en inzet is aan jou en jouw organisatie. Deelname aan de kenniskring betekent dat je tussen de bijeenkomsten tijd en energie steekt in het verbetertraject. Het doel is dan ook om te komen tot een blijvende verandering. We besteden daarom veel aandacht aan de borging van de ingezette veranderingen.

Klik hier voor meer informatie.

View Event →
Sep
20

Kenniskring: Ruimte geven voor autonomie | Eindhoven

bellenblaas.jpg

Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert de vierdaagse kenniskring Ruimte geven voor autonomie in Eindhoven.

In de kenniskring doorloop je een verbetertraject in jouw eigen organisatie. In vier bijeenkomsten krijg je samen met pedagogisch coaches van andere organisaties ondersteuning bij de invulling en uitvoering van dit traject. Vanaf de eerste bijeenkomst start je je eigen verbetertraject. Hoe je dit traject precies vormgeeft en inzet is aan jou en jouw organisatie. Deelname aan de kenniskring betekent dat je tussen de bijeenkomsten tijd en energie steekt in het verbetertraject. Het doel is dan ook om te komen tot een blijvende verandering. We besteden daarom veel aandacht aan de borging van de ingezette veranderingen.

Klik hier voor meer informatie.

View Event →
Sep
13

Kenniskring: Ruimte geven voor autonomie | Utrecht

bellenblaas.jpg

Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert de vierdaagse kenniskring Ruimte geven voor autonomie in Utrecht.

In de kenniskring doorloop je een verbetertraject in jouw eigen organisatie. In vier bijeenkomsten krijg je samen met pedagogisch coaches van andere organisaties ondersteuning bij de invulling en uitvoering van dit traject. Vanaf de eerste bijeenkomst start je je eigen verbetertraject. Hoe je dit traject precies vormgeeft en inzet is aan jou en jouw organisatie. Deelname aan de kenniskring betekent dat je tussen de bijeenkomsten tijd en energie steekt in het verbetertraject. Het doel is dan ook om te komen tot een blijvende verandering. We besteden daarom veel aandacht aan de borging van de ingezette veranderingen.

Klik hier voor meer informatie.

View Event →
Sep
7

Kenniskring: Onderlinge interacties kinderen | Leeuwarden

bellenblaas.jpg

Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert de vierdaagse kenniskring Onderlinge interacties kinderen in Leeuwarden.

In de kenniskring doorloop je een verbetertraject in jouw eigen organisatie. In vier bijeenkomsten krijg je samen met pedagogisch coaches van andere organisaties ondersteuning bij de invulling en uitvoering van dit traject. Vanaf de eerste bijeenkomst start je je eigen verbetertraject. Hoe je dit traject precies vormgeeft en inzet is aan jou en jouw organisatie. Deelname aan de kenniskring betekent dat je tussen de bijeenkomsten tijd en energie steekt in het verbetertraject. Het doel is dan ook om te komen tot een blijvende verandering. We besteden daarom veel aandacht aan de borging van de ingezette veranderingen.

Klik hier voor meer informatie.

View Event →
Sep
6

Kenniskring: Ruimte geven voor autonomie | Leeuwarden

bellenblaas.jpg

Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert de vierdaagse kenniskring Ruimte geven voor autonomie in Leeuwarden.

In de kenniskring doorloop je een verbetertraject in jouw eigen organisatie. In vier bijeenkomsten krijg je samen met pedagogisch coaches van andere organisaties ondersteuning bij de invulling en uitvoering van dit traject. Vanaf de eerste bijeenkomst start je je eigen verbetertraject. Hoe je dit traject precies vormgeeft en inzet is aan jou en jouw organisatie. Deelname aan de kenniskring betekent dat je tussen de bijeenkomsten tijd en energie steekt in het verbetertraject. Het doel is dan ook om te komen tot een blijvende verandering. We besteden daarom veel aandacht aan de borging van de ingezette veranderingen.

Klik hier voor meer informatie.

View Event →
Jun
2

Symposium Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind

bos.jpg

Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind is van start gegaan! Om dit te vieren nodigen wij iedereen die betrokken is bij het onderwijs aan het jonge kind graag uit voor ons symposium op woensdagmiddag 2 juni 2021 van 13:45 uur tot 15:45 uur. Aanmelden was mogelijk tot en met donderdag 27 mei. Voor vragen kun je ons bereiken via het contactformulier.

Programma

View Event →
Apr
15

Pedagogisch practicum voor pedagogische coaches

bellenblaas.jpg

Het Expertisecentrum Kinderopvang organiseert het Pedagogisch practicum voor pedagogisch coaches.

Pedagogisch professionals nemen honderden beslissingen per dag. Beslissingen die mede bepalen hoeveel ruimte een kind krijgt voor zijn eigen initiatieven. Vaak worden beslissingen genomen vanuit een wel/niet kader: het mag of het mag niet. De interventieladder maakt duidelijk dat er tussen wel/niet een scala aan mogelijkheden zit.

Klik hier voor meer informatie.

View Event →