Filtering by: “Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind”

Mar
23

Online symposium Jongekindprofessionals maken het verschil

En dat is 2! Na het startsymposium van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) in 2021 vierden we in 2022 onze verjaardag met de eerste nieuwsbrief. In 2023 vierden wij ons tweejarig bestaan met het online symposium Jongekindprofessionals maken het verschil op donderdagmiddag 23 maart jl. Iedereen die betrokken is bij educatie en onderwijs aan het jonge kind in de leeftijd van twee tot acht jaar was welkom. Hieronder is de plenaire sessie terug te kijken en zijn de presentaties van de themasessies te downloaden.

Jongekindprofessionals maken het verschil! En het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) ondersteunt deze professionals door het creëren en delen van kennis. Deze kennis sluit aan bij de praktijk en is verrijkt met de meest recente wetenschappelijke inzichten. Afgelopen periode hebben praktijk, opleiding en onderzoek samengewerkt aan een aantal thema’s. Tijdens dit online symposium hebben wij de eerste opbrengsten gedeeld. Anita Derks, directeur LEJK, heeft het symposium geopend met een tafelgesprek. Daarna heeft iedereen een keuze kunnen maken voor één van de themasessies.

Programma

Plenaire sessie

15.30-16.00 uur

Tafelgesprek

Jongekindprofessionals werken in een veranderend werkveld. Waar kinderopvang en basisschool tot voor kort gescheiden werelden waren, groeien deze steeds vaker naar elkaar toe. Bij de start van het symposium gaan we in gesprek met Jeanette de Jong. Zij is bestuurder van Blosse - één in kinderopvang en onderwijs - en heeft een duidelijke visie over het belang van de verbinding tussen opvang en onderwijs. Daarnaast  gaan we in gesprek met Giel Ernst: een jongekindprofessional in opleiding.

Keuze - Themasessie 1

16.00-17.00 uur

Het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind

Bij de kleuters gaat de overgang van toetsen naar observatievolgsystemen vanaf augustus 2022 gepaard met veel vragen en onzekerheden bij professionals. Wat zijn geschikte methoden voor het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen? Welke ontwikkelingsdomeinen worden gedekt door een systeem? En hoe gedetailleerd zijn observaties van een domein? Ook is een vraag hoe een doorgaande lijn in het volgen van de ontwikkeling in deze leeftijdscategorie geboden kan worden. Een ontwikkelgroep is met dit thema aan het werk gegaan. Aangesloten zijn partners uit het werkveld (onderwijs en kinderopvang) en opleidingen (pabo en Ad-PEP). De groep heeft een overzicht gemaakt van veelgebruikte systemen en hun kenmerken. Tijdens dit symposium lichten wij het overzicht van observatievolgsystemen en de daarbij gebruikte criteria toe. Ook staan we stil bij de vraag ‘waarom’ we de ontwikkeling van jonge kinderen volgen. Vervolgens gaan we in op knelpunten en handvatten die professionals ervaren bij het volgen van ontwikkeling van het jonge kind. Tenslotte lichten we randvoorwaarden in de praktijk toe. Deze themasessie is met name gericht op opleiders en leerkrachten uit het onderwijs en pedagogisch coaches, (vestigings)managers en ad-pedagogisch educatieve professionals in de kinderopvang.

Onder leiding van Cathy van Tuijl, lector

Lees meer over de onderzoekslijn Het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind.

Keuze - Themasessie 2

16.00-17.00 uur

Spelontwikkeling en spelbegeleiding

Wat valt er allemaal te zien bij spelontwikkeling? In de kinderopvang en de onderbouw van het onderwijs neemt het spel van kinderen een centrale plek in. Tussen de twee en zeven jaar zie je grote veranderingen in hun spel. Tenminste, als je weet waar je op moet letten. In een professionele leergemeenschap zijn we aan de slag gegaan met het samenstellen van spelontwikkelingskaarten: hulpmiddelen voor aankomende en beginnende professionals om gerichter en specifieker het spel van kinderen te kunnen observeren en begrijpen. Want als je weet hoe de spelontwikkeling verloopt, ben je beter in staat om die ontwikkeling te ondersteunen en stimuleren. De kaarten zijn nog in ontwikkeling, maar we nemen je graag mee in de stand van zaken tot nu toe. Deze themasessie is met name gericht op opleiders en trainers, en jongekindprofessionals die zich handelingsverlegen voelen in begeleiding van spel en spelontwikkeling.

Onder leiding van Annerieke Boland, lector

Lees meer over de onderzoekslijn Spelontwikkeling en spelbegeleiding.

Keuze - Themasessie 3

16.00-17.00 uur

Jongekindprofessionals samen opleiden

Er is een grote behoefte aan verbinding tussen opleiding en werkplek wat betreft de kwaliteit van educatie, onderwijs en opleiden rond ontwikkeling en leren van jonge kinderen. De vraag is hoe een professionele leeromgeving kan bijdragen aan deze verbinding. Wat is er bekend over het werken in professionele leergemeenschappen? Wat werkt wel en wat werkt niet in het samenwerken tussen opleiding en werkveld? Vier teams uit verschillende regio’s zijn met deze vragen aan het werk gegaan en geven een eerste doorkijk. De doelgroep zijn professionals die betrokken zijn bij Samen Opleiden en de borging van de doorgaande lijn ontwikkelen en leren jonge kinderen (2-8 jaar). Denk aan leerkrachten, pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, intern begeleiders, directeuren IKC's en samenwerkingsverbanden kinderopvangonderwijs, bestuurders kinderopvangonderwijs, GGD/Inspectie, hbo- en mbo-opleiders en bestuurders, en OCW en SZW.

Onder leiding van Ineke Oenema-Mostert, lector

Lees meer over de onderzoekslijn Jongekindprofessionals samen opleiden.

View Event →
Nov
24

Kennisdeelsessie Ontwikkelingsgericht buitenspelen

Het Landelijk Expertise Centrum Jonge Kind (LEJK) besteedt dit najaar extra aandacht aan buitenspelen. Lilian van den Berg van het Kenniscentrum Sport & Bewegen deed in september de aftrap met de kennisdeelsessie Buitenspelen gebeurt steeds minder. Aan de orde kwamen onder andere wat het belang is van buitenspelen en welke factoren daar aan bijdragen. Op 24 november a.s. geven Marijke Bertu en Yvonne Leenders een presentatie over Ontwikkelingsgericht buitenspelen.

Spelend leren op de speelplaats

Jonge kinderen ontwikkelen zich door te spelen en het buitenspel biedt daarbij unieke kansen. In hoeverre wordt de speelleertijd buiten optimaal benut? Een reflectie op de kwaliteit en het rendement van het spel buiten lijkt op zijn plaats. Hoe kunnen we het buitenspel op scholen en in kindercentra optimaliseren ten gunste van de ontwikkeling van jonge kinderen? Dit zijn vragen die centraal staan tijdens deze online kennisdeelsessie.

Marijke Bertu is werkzaam bij KPZ als docent jonge kind. Yvonne Leenders is een ervaren onderwijskundige en expert op het gebied van de ontwikkeling van het jonge kind en schrijver van het boek Buitenspelen in het zonnetje.

Voor kinderen is buitenspelen niet alleen maar leuk, het is ook onmisbaar voor hun ontwikkeling. Zo kan buitenspelen de motorische, sociale, cognitieve en creatieve vaardigheden bevorderen. Buitenruimte en -materialen lokken onder andere durf, uithoudings- en doorzettingsvermogen uit: kinderen klimmen, rennen en duikelen. Ook gaan kinderen sociale contacten aan: ze sluiten vriendschappen en leren rekening te houden met elkaar. Kinderen, die gedurende langere tijd in groepjes spelen ontwikkelen sociale vaardigheden, en worden daardoor socialer. En kinderen experimenteren met natuurlijke materialen, zoals zand, hout en water. Al deze interacties leiden tot ontwikkeling.

Kinderen vinden het heerlijk om de regie zo nu en dan eens in eigen hand te nemen. Lekker zelf bepalen wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, met wie en hoe lang. Rennend, klimmend, springend, schreeuwend, lachend, het maakt niet uit. Ontdekken, experimenteren, zelf wat bedenken, naspelen wat je hebt gezien… op school is er maar één plek waar dit echt kan.

Buitenspel is meer dan een frisse neus halen. Iedereen kan zich weer lekker opladen en buiten valt er veel te leren. Voor de kinderen, maar zeker ook voor de leerkracht en pedagogisch medewerker.

Wist je dat:

  • Kinderen tegenwoordig vooral bij de kinderopvang of op school buiten spelen? Voor veel kinderen zijn de mogelijkheden buiten schooltijd beperkt.

  • Kleuters iedere schooldag veel tijd op het schoolplein doorbrengen? In de zomer kan dit oplopen tot 1/3 van de beschikbare onderwijstijd. Veel tijd dus, waarin de kinderen de kans krijgen om spelenderwijs te leren op velerlei gebied. Veelal met veel vrijheid.  Belangrijk voor iedere school om na te gaan in hoeverre deze onderwijstijd in die zin ook optimaal wordt benut.

  • Buitenspel leerkrachten veel mogelijkheden biedt voor professionele ontwikkeling, bijvoorbeeld ten aanzien van (leren) observeren en spelstimulering?

    • Hoe krijg je echt alle kinderen betrokken aan het spelen?

    • Hoe laat je ze onderzoekend leren?

    • Hoe integreer je de ontwikkelingsgebieden in het spel?

    • Hoe help je de kwetsbare kinderen op weg?

    • Hoe kun je met weinig geld de speelmogelijkheden vergroten?

Over deze- en andere vragen gaan we ons samen buigen om uiteindelijk te komen tot een Kwaliteitskaart Buitenspel.

View Event →
Jun
2

Symposium Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind

bos.jpg

Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind is van start gegaan! Om dit te vieren nodigen wij iedereen die betrokken is bij het onderwijs aan het jonge kind graag uit voor ons symposium op woensdagmiddag 2 juni 2021 van 13:45 uur tot 15:45 uur. Aanmelden was mogelijk tot en met donderdag 27 mei. Voor vragen kun je ons bereiken via het contactformulier.

Programma

View Event →