Het handelen van de jongekindprofessional kan voor veel kinderen een belangrijk verschil maken. Daarom heeft het expertisecentrum een aantal uitgangspunten benoemd die dit handelen kenmerken. Voor trainers/nascholers voor professionals in de kinderopvang en basisschool heeft het LEJK een handreiking ontwikkeld, met per thema een wetenschappelijke onderbouwing. Daar zijn doelen en voorbeelden aan toegevoegd. We willen deze kennis graag delen zodat elke trainer met evidence informed materiaal kan werken.
Op 2 april 2026 staan op het programma:
Interactie (educatieve proceskwaliteit)
De kwaliteit van de interactie van de jongekindprofessional met de kinderen moet goed en krachtig zijn. Zowel in pedagogische zin (sensitiviteit, gericht op positief klimaat) als ‘educatief’ (de taal- denkontwikkeling bevorderend onder andere via taalaanbod, inhoudelijke feedback en aanzetten tot redenaties). Dit thema valt uiteen in twee subthema’s: voorlezen en spel. Deze middag staat in het teken van spel.
Opvoeden en onderwijzen doe je samen
De jongekindprofessional realiseert zich dat een goede relatie met ouders/verzorgers van groot belang is. De professional investeert in deze relatie en daarmee in educatief partnerschap. Dit kenmerkt zich door respect voor elkaars perspectief en waardering van ieders inbreng. Daarbij houdt de professional rekening met de mentale beschikbaarheid van ouders. De samenwerking ten gunste van de ontwikkeling van het kind met ouders en andere professionals is voor de jongekindprofessional vanzelfsprekend.
Locatie: Utrecht.
13.30 - 16.45 uur
Investering: €150 voor deze middag of €500 voor alle vier de bijeenkomsten.
Lees op deze pagina meer over de training.