Het handelen van de jongekindprofessional kan voor veel kinderen een belangrijk verschil maken. Daarom heeft het expertisecentrum een aantal uitgangspunten benoemd die dit handelen kenmerken. Voor trainers/nascholers voor professionals in de kinderopvang en basisschool heeft het LEJK een handreiking ontwikkeld, met per thema een wetenschappelijke onderbouwing. Daar zijn doelen en voorbeelden aan toegevoegd. We willen deze kennis graag delen zodat elke trainer met evidence informed materiaal kan werken.
Op 22 januari 2026 staan op het programma:
Relatie op individueel niveau (emotionele proceskwaliteit)
De jongekindprofessional investeert in de relatie professional-kind waarbij de begeleiding gericht is op de brede ontwikkeling, waaronder groei van zelfbesef en zelfbeeld.
Ontwikkeling van het jonge kind; kennen, volgen en afstemmen
De jongekindprofessional kent de ontwikkelingslijnen van het jonge kind, volgt de ontwikkeling van het jonge kind en stemt het handelen af op deze ontwikkeling. De professional weet wat leeftijdsadequaat is en kent de bandbreedte. Hij begrijpt wat hij ziet en reageert afgestemd. De professional handelt daarbij in de zone van actuele en naaste ontwikkeling. De jongekindprofessional zorgt voor planmatig (op langere termijn), beredeneerd en doelgericht aanbod van activiteiten die betekenisvol zijn voor jonge kinderen.
Locatie: Utrecht.
13.30 - 16.45 uur
Investering: €150 voor deze middag of €500 voor alle vier de bijeenkomsten.
Lees op deze pagina meer over de training.