‘Verwachtingsvolle spanning, het zit er op en het was goed!’

Iedereen heeft wel een beeld van een peuter of kleuter die voor de eerste keer naar de opvang of naar de basisschool gaat. De herinnering aan zo’n moment heeft verschillende fases, de voorpret, de kriebels in de buik van de spanning en voor vele de opluchting achteraf dat het een mooie ervaring was en de start van een nieuwe fase in het leven.

Als ik terugdenk aan mijn tijd dat ik leerkracht was, was  de eerste dag na de zomervakantie ook altijd een heel bijzonder moment. De nacht van zondag op maandag sliep ik meestal slecht. Verwachtingsvolle spanning was de oorzaak. Zullen ze er allemaal zijn? Gaat het goed met iedereen en hoe zal de eerste dag verlopen speciaal voor alle nieuwe kinderen?

Deze verwachtingsvolle spanning had ik ook op de vooravond van het startsymposium. Maar ook nu was het net als in mijn tijd als leerkracht een mooie dag. De bijdrage van minister van Engelshoven, Barbara de Kort, Helma Brouwers en onze lectoren was goed en inspirerend lazen we in de feedback. Dank daarvoor. Mocht je het nog een keer willen bekijken of gebruiken voor een overleg op school of in je organisatie? Door op de link te klikken kom je bij de opname.

Startsymposium - Ontstaan van het expertisecentrum

Helma Brouwers

Een extra woord van dank aan Helma Brouwers die ons allen op inspirerende wijze heeft meegenomen in wat het onderwijs aan jonge kinderen zo bijzonder maakt. Op een uitmuntende wijze wist ze de beleidsmaker, de lerarenopleider, de leerkracht en de student te boeien met haar presentatie. De moeite waard om nog een keer te bekijken!

Startsymposium - Inhoudelijke bijdrage Helma Brouwers

Leeftijdsafbakening

De oprichting van het LEJK is een lang gekoesterde wens voor mij. Alle jonge kinderen verdienen een hoge kwaliteit van educatie en onderwijs. Om dat te bereiken, moeten we samenwerken en van elkaar leren: praktijk, opleiding en onderzoek. We concentreren ons op kinderen tussen 2 en 8 jaar in voorschoolse educatie (kinderopvang) en het primair onderwijs. Hier kun je bekijken en lezen waarom juist deze leeftijdsgroep onze aandacht heeft, en waarom we de samenwerking tussen Pedagogisch educatief professionals en Leerkrachten jong kind willen versterken.

Startsymposium - Leeftijdsafbakening

Onderzoek

In het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gaat veel aandacht uit naar onderzoek. Onderzoek met, door en voor leerkrachten en lerarenopleiders. We delen kennis zowel vanuit de praktijk als de wetenschap. Met als doel om het onderwijs te versterken. Het motto “Onderzoek maakt je bewuster van wat je doet” wijst daarop. Dat onderzoek varieert van de waarom-vraag door de professional (waarom of met welk doel spelen we aan de zandtafel?) tot het uitproberen van wetenschappelijk relevante kennis in de praktijk (helpt spel met objecten uit de voorleessessie om de woordenschat te vergroten?).

Startsymposium - Onderzoek in het expertisecentrum

Vraaggesprek

Het vraaggesprek dat Ineke Oenema met Natasja de Kroon als Pabo-opleider specialist jonge kind en Joke Scheffer als doorgewinterde leraar jonge kind voerde heeft al tijdens het symposium interessante uitspraken opgeleverd aan de hand van de vragen ‘wat was voor jou herkenbaar en inspirerend in dit symposium en wat is volgens jou essentieel als het gaat om ontwikkelen en leren van jonge kinderen in de leeftijd 2-8 jaar.  

Startsymposium - Vraaggesprek met leerkracht en lerarenopleider

bellenblaas.jpg
startsymposium.jpg

Startsymposium
Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind


Laatste bijdragen

 
Previous
Previous

‘Het gaat om het toegankelijker maken van actuele kennis’

Next
Next

‘Door het verbinden van praktijkexperts kunnen onderzoek en praktijk elkaar versterken’