
Samenwerking onderzoek, opleiding en praktijk
Landelijk Expertisecentrum
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) is dé plek om kennis te delen en te creëren rondom het leren, ontwikkelen en onderwijzen van jongere kinderen tussen de twee en acht jaar.
Deze kennis sluit aan bij de praktijk en is verrijkt met de meest recente wetenschappelijke inzichten. Periodiek staan wij stil bij een thema dat aansluit op de actualiteit of waar vraag naar is.
Maak jij het verschil?
Laatste nieuws
Begin juni hebben 24 trainers/ nascholers/ opleiders van po-koepels, po-scholen, kinderdagverblijven en lerarenopleiders de training afgerond om te werken met de actuele wetenschappelijke kennis uit de Handreiking Gezamenlijke training en coaching voor pedagogisch medewerkers ve en leerkrachten groep 1, 2 en 3 po.
Save the date: op woensdag 4 februari 2026 organiseren wij, LEJK en LEPOVO, ons gezamenlijke symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’.
Met het oog op de dit voorjaar aangenomen motie aangaande differentiatie binnen de pabo, heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) en het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) verzocht te komen met een onderbouwd antwoord op de vragen die hieromtrent spelen.
Het Kennisnetwerk Jonge Kind bestaat uit de opleidingen aan pabo’s en roc’s, gericht op de opleiders en specialisten Jonge Kind. Bijeenkomsten op uitnodiging.
Leestafel
Cathy van Tuijl werkte mee aan deze aflevering van de podcastserie van het Expertisecentrum Kinderopvang. Thema: de doorgaande lijn.
Op onze leestafel: GOAB-handreiking ‘Wat draagt bij aankwaliteit en effectiviteit van vve?’, een overzicht van bevindingen uit recente literatuur
Het magazine Kinderopvangtotaal.nl sprak lector Cathy van Tuijl en onderzoeker Carlinda Boerdijk naar aanleiding van het LEJK/LEPOVO-symposium op 14 november 2024 over de doorgaande lijn.
Praktijkvoorbeelden
Kennisbank
De voorspellende waarde van afzonderlijke risicofactoren voor selectieve aandacht en woordenschat werd getest bij peuters die voorschoolse educatie kregen. Uiteindelijk bleek vooral het niveau van selectieve aandacht en woordenschat op 2,5 jarige leeftijd een voorspeller te zijn van de groei die kinderen op die terreinen doormaken tot hun 5e jaar. Ook dit onderzoek wijst in feite op het belang van voorschoolse educatie met name voor kinderen die op 2,5 jarige leeftijd sterk achterlopen in hun ontwikkeling op genoemde domeinen.
Laura M. Justice, Hui Jiang, Kelly Purtell, Tzu-Jung Lin, T.J. en Arya Ansari
Tashia Abrya, Scott Latham, Daphna Bassok en Jennifer LoCasale-Crouch (online 17 January 2015)
Kalender
Overzicht van bijeenkomsten rondom het jonge kind die door ons georganiseerd worden of door onze partners waarmee wij samenwerken.
